Persepolis

the story of a childhood

av (forfatter) og Marjane Satrapi (illustratør).

Pantheon 2004 Innbundet

Forfatteren har skrevet en selvbiografi i tegneserieform om å vokse opp i Iran. Som enebarn av intellektuelle foreldre, og oldebarn av en av Irans siste keisere, er hennes barndom knttet til landets historie på en helt spesiell måte. Hun gir et bilde av dagliglivet i Iran: de absurde motsetningene mellom det private og offentlige livet, og prøvelsene forbundet med politisk undertrykkelse.

Forlag Pantheon

Utgivelsesår 2004

Omtalt sted Iran

Tildelt litteraturpris Sproingprisen utenlandsk klasse 2005

Dette er den selvbiografiske historien til Marjane, men også historien om Iran, og sammenhengen mellom religion og politikk. Samt hvordan offentlig opptreden og privat opptreden kan være to veldig forskjellige ting, eller gli over i hverandre på uheldige tidspunkt. Og ikke minst om det er å være kvinne i alle disse sammenhenger. Historien er gjennomført, tegnestilen enkel og forståelig. Ikke en personlige favoritt, men et solid verk.

Makthaverne hadde skjønt at en person som forlot sitt hjem med disse spørsmålene i hodet:'Er buksen min lang nok?' 'Er sjalet mitt på plass?', 'Er sminken min synlig?', 'Kommer de til å piske meg?' ikke stilte følgende spørsmål: 'Hvor er min tankefrihet?', 'Hvor er min ytringsfrihet?', 'Er livet mitt levelig?', 'Hva skjer i de politiske fengslene?'

Som du har vokst! Snart får du fatt i herrens baller!

(gjensynsglede fra bestemor)

Jo...men...nå De løper beveger bakenden Deres seg... Hva skal man si... På en usømmelig måte!

SÅ LA VÆRE Å SE PÅ RÆVA MI, DA!

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Hvis du ikke har lest noe særlig tegneserier, og lurer på hvor du skal begynne er dette et godt utgangspunkt.

Jeg leser mye i sjangeren tegneserier, grafiske noveller og annen tegnet historiefortelling. Dette er en slags ikke-kronologisk og uorganisert oversikt over noen av mine favoritter.

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

Lister er moro, og som nicknamet mitt tilsier har jeg lest en god del av dem. Her vil jeg sette opp en liste over tegneserier som jeg mener fortjener oppmerksomhet og respekt, rett og slett fordi disse er "top notch", ifølge min smak

• "Kylling med svisker" av Marjane Satrapi
  • "Maus - en overlevendes fortelling" av Art Spiegelman
  • "Frys - vellykket nedfrysing av herr Moro" av Roy Andersson
  • "Watchmen" av Alan Moore
  • "Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig - tekster og tegninger" av Kim Hiorthøy
  • "Sa mor" av Hal Sirowitz
  • "Mnem - roman" av Simon Stranger