Perlen som sprengte skjellet

av (forfatter), John Erik Bøe Lindgren (oversetter) og Ingrid Vollan (oppleser).

Cappelen Damm 2016 CD

Utgivelsesår 2016

Format CD

ISBN13 9788202517007

EAN 9788202517007

Omtalt tid 1900-1945 2010-2019

Omtalt sted Afghanistan

På ferie er det obligatorisk med masse lesestoff, og i den forbindelse fikk jeg anbefalt av min kjære svigermor å lese denne boken. Noe som etter min smak var en helt "super" anbefaling. Boken tar for seg historiene til to kvinner fra Afghanistan, som er i familie og samtidig oppvokst i to forskjellige tidsepoker. Den viser med andre ord utvikling, endringer og tilbakegang for kvinner i Afghanistan.

Fra tidligere har jeg lest bøkene "Tusen strålende soler", "Drageløperen" og "Der gud gråter", og denne boken var således et suverent supplement til de overnevnte titlene. Med andre ord kan jeg anbefale denne boken til dere som likte de overnevnte titlene.

Når det kommer til innholdet i boken, så ble jeg i starten av boken "noe" forvirret da det var utrolig mange navn av afghansk opprinnelse å forholde seg til. Men etterhvert ble det enklere å holde helhetsoversikten. Boken gir sterke skildringer, og er verdt alle minuttene det tar å lese boken. Anbefales!

Jeg har etter hvert lest ganske mange bøker med handling fra muslimske samfunn og med kvinner som hovedpersoner, og jeg mener fortsatt at det er viktig å sette seg inn i levesett, tenkemåte og samfunnsutvikling i slike samfunn. Men noen av disse bøkene mangler den litterære kvaliteten som skal til for å kunne kalles god litteratur. Dette er en av dem. Nadia Hashimi er født i USA av afghanske foreldre, og har trolig solid grunnlag for å skildre kvinneliv i Afghanistan i nåtid og fortid.

Men hun vil altfor mye. I store deler av boka graver hun seg ned i detaljer som ofte gjentar seg gang på gang og setter leserens tålmodighet på store prøver. Det er ikke nødvendig å mate leseren med teskje gang etter gang! I tillegg er synsvinklene noe forvirrende enkelte ganger, og setningsbygning og språk ganske repeterende. Jeg mistenker også oversetteren for å ha gått seg vill i syntaksen noen ganger.

De to historiene som er "sammenflettet" skildrer livet til to kvinner født med hundre års mellomrom, og vi forstår at i de mindre moderne områdene i landet har ikke kvinnelivet forandret seg vesentlig på disse hundre åra. Men de to historiene er så like at det faktisk blir kjedelig. Jeg må tilstå at jeg skumleste store deler av boka.

Det oppmuntrende ved "nåtidsfortellingen" var at hovedpersonen "kvinnet" seg opp og rømte til et krisesenter. Hvordan det gikk videre, vites ikke.

Sorry, her ble det bare en treer.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Et forferdelig liv.

Til Afghanistans døtre: Måtte solen varme dere i ansiktet mens dere former veien videre.

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

Bøker lest i 2017

:))