Percy Jackson and the last Olympian

Puffin 2010 Heftet

I forbindelse med Percys 16 års-dag finnes det en spådom som sier at han kan ødelegge eller redde verden, og at han selv skal dø. Bursdagen nærmer seg, og Tyfon har begynt å herje langs kysten. Gudene forsøker å stoppe han, og det fører til at Olympos står ubeskyttet. I tillegg oppdager Percy at Kronos er på vei mot New York med hæren sin. Dette er den femte og siste boka om Percy Jackson.

Forlag Puffin

Serie Percy Jackson and the Olympians (5)

Genre Fantasy Spenning

Anmeldelse fra første gangen jeg leste boka i 2011/ 2012.

Jeg elsket denne serien. Den startet veldig rolig, men jeg har to teorier om dette. Den første er at fordi jeg hørte på lydbøkene på YouTube, noe som betydde at jeg konstant måtte vente på at de skulle buffre. Jeg blir også veldig lett distrahert når jeg er på pcen, noe som kan ha ført med at jeg har falt ut, glemt å lytte, fra tid til annen. Det andre er at historien er fortalt fra en 12 år gammel gutt sin synsvinkel, noe jeg ikke er vandt til. Jeg har selvfølgelig lest Harry Potter serien, men jeg syns også at de to tre første bøkene ikke var like bra som resten. Men som sagt så ble jeg vandt til det og endte opp med å elske begge seriene.

Serien handler om Percy Jackson, en halvgud/ demigod og "hero in training" og hans liv i kamp Halvblods. Det er aldri et kjedelig øyeblikk i Percys liv, viss det ikke er en gresk gud som dukker opp så er det alltids et monster rundt hjørne. I sin tid på kamp Halvblods må Percy gjennomføre et par "quests", redde vennene sine og hans store "komliserte" greske familie. Dette er inegn problem for unge Herr Jackson som alltids har et lurt eller morsomt triks i erme. (Ok, så er ikke alltid planene hans de lureste, men det er derfor han har Annabeth, Grover, Tyson og til og med Clarisse for å hjelpe seg!)

Bækene er veldig bra skrevet og det var ingneting ved Riordans språk som jeg ikke likte. Jeg kan ikke huske at han har gjentatt et ord for mange ganger, noe man ofte møter på i mange bøker. Måter Riordan beskriver karakterene og monstrene er veldig bra, og du trenger ikke google gamle mytologiske monster for å se de for deg klart. Personen som leste lydbøkene, Jesse Bernstein, hadde en veldig passende stemme til å lese bøkene. Og siden det er en stund siden jeg leste alle bøkene så har jeg ikke mer å si om dette.

Karakterene er elskbare. Personlighetene han har gitt de greske gudene passer perfekt. De er ekte olympiske guder, og de har ego større en alt annet. Ares sitt sinne, Athenas klokskap og Zeus sin stolthet viser oss at uansett hvor gudommelige de er ad de forsatt har menneskelige egenskaper, akkurat som resten av oss. De aller fleste hoved karakterene har deres egen personlighet som gjør dem (i hvertfall i mitt syn) mer en stereotyper av karakterer. Percy er så absolutt en av mine favoritt karakterer; han er modig men ikke dum og bryr seg mye om vennene sine. Alle Rirodan sine karakterer har sone gode og vonde sider, som for eksempel Luke som fremdeles har et "softspot" for visse karakterer. Disse er ting som gjør det enklere å relatere til karakterene.

Som nevnt tidligere er det aldri et rolig sekund i Percy og vennene hans sine liv. Enten om det er noen å redde eller et vesen å bekjempe. Det at det er så mye action er noe av det jeg liker mest med serien; det er ikke bare om kjærlighet og om å kjempe for det. Det handler om å sloss for det du tror på, for vennene dine og for å overkomme motstand. For Percy å gjøre det han kan for å gjøre verden et bedre sted, et sted han kan like. Det er en historie om vennskap og å møte kjempe for det du tror på. Hvordan du gjør det, og hvem som er ved din side, er like viktig som utfallet.

Jeg elsker hvordan man lærer mye mythologi igjennom serien, å lese om greske guder og helter uten å føle at du pugger skolearbeid. På grunn av denne serien kan jeg nå navnet på mange guder, helter og monster. Percy og vennene hans var karakterer jeg virkelig følte meg knyttet til. På en måte føltes de som gammle venner når jeg var ferdig med boka.

"Oh and all the bad guys can go and suffer in Tartarus, right?"

Jeg synes denne boken er fantastisk akkurat som de fire første! Jeg elsker måten Rick Riordan skriver på og blandingen av Gresk Mytologi.
Noe annet jeg også liker, er at kapitteloverskriftene avslører ganske mye, men når jeg starter og lese har jeg glemt hva overskriften var, som egentlig er svaret på hva som skjer i kapittelet.

I denne boka må de prøve å beskytte Mount Olympus/Empire State Building, fordi gudene holder på å nedkjempe kjempen Tyfon. Det gudene ikke vet, som Percy prøvde å advare dem mot, var at Kronos kom til å angripe Mount Olympus mens gudene kjempet mot Tyfon. Sammen med vennene sine, må Percy prøve å beskytte Mount Olympus. Det blir jo selvfølgelig ikke lett, med de får mange venner til å hjelpe dem.

I denne boka synes jeg at Clarisse var veldig kul. Hun nedkjempet Drakonen helt alene med sin Ares' velsignelse. Hun har vist mange følelser i de to sise bøkene. I denne boka ble hun jo veldig deprimert over Silena. . .

Alt i alt, dette er en kjempe bra bok og jeg anbefaler den på det sterkeste(etter de første i serien). Den får terningkast 6 fra meg, fordi Rick Riordan skriver så bra, med masse fantasi!

Flott og hesblesende avslutning av serien. Litt god moral får man også med seg på veien og kjærligheten seirer. Også åpning for en fortsettelse - vanskelig å ønske seg noe mer. :-)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

I love New York. You can pop out of the Underworld in Central Park, hail a taxi, head down Fifth Avenue with a giant hellhound loping along behind you and nobody even looks at you funny.

'Is Tyson okay?' I asked. The question seemed to take my dad by surprise. 'He's fine. Doing much better than I expected. Though 'peanut butter' is a strange battle cry.'

"Kronos would be ten times more powerful. His very presence would incinerate you. And once he achieves this, he will empower the other Titans. They are weak now, compared to what they will soon become, unless you can stop them. The world will fall, the gods will die, and I will never achieve a perfect score on this stupid machine. " - Dionysus

Another thing I learned: it's one thing to climb a rope in gym class. It's a completely different thing to climb a rope attached to a moving pig's wing while you're flying at a hundred miles an hour.

The end of the world started when a pegasus landed on the hood of my car.

Denne serien er en serie alle fantasy-elskere i tenårene burde få med seg. Kjempespennende, og aldri noen dødpunkt. Passer bra for både gutter og jenter. starter rett på med spenningen, og forsetter til siste slutt. er godt oversatt til norsk. Man får i tillegg masse spennende informasjon om gresk mytologi uten å tenke over det. MÅ LESES!

Disse bøkene er makeløse! (ingen spesiel rekkefølge)

Alle persy jackson bøkene

Dette er en veldig bra serie som er utrolig spennende!

Alt som heter eksamen, pensum og stress er lagt på hylla. Nå koser jeg meg med å ta igjen alt jeg ikke har fått lest det siste året. Gi meg lange, late dager i sola med en god bok, så er jeg lykkelig!

Har du noen gode tips, så si gjerne ifra. Leser for det meste alt! Holder på med Enhjørningen av André Bjerke nå.

• "Slaget om labyrinten" av Rick Riordan
  • "The demigod files" av Rick Riordan