Pelsjegerliv blant Nord-Canadas indianere

Gyldendal 2007 Heftet

I 1926 solgte Ingstad sin sakførerforretning og dro til Nord-Canada som pelsjeger. Fire års villmarksliv hadde han bak seg da han skrev ned sine inntrykk.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205377547

EAN 9788205377547

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Canada

Har fulgt meg hele livet fra første gang jeg leste den i femten års alderen. Har vel lest den syv -åtte ganger

Har lest den mange ganger. På det verste leste jeg den 14(!) ganger på rappen :)

Boken er en ren historiebok fra forfatterens hverdag i Canada som pelsjeger, skrevet med et nøkternt språk, uten hensikt til å trollbinde leseren slik en krimroman kunne gjøre. Allikevel er historiene så gode og spennende, og man vil nødig vente for lenge med å finne ut hvordan det går videre i boken etter å ha lagt den fra seg.

Ingstads nærhet og hengivenhet til naturen er gjennomgående, og gir rom for refleksjon.
Løst sitert fra eget hode:

"Reinen var endelig kommet til vidda, og jeg følte meg som en millionær. Jeg savnet intet."

Etter å ha hørt bl.a. Jens Kvernmo stadig vekk nevne denne boka som den boka som virkelig gjorde ham interessert i friluftsliv måtte jeg til slutt lese den og da falt valget på å høre den på lydbok. Det har vært en fest og jeg har gått mange fine turer mens jeg har hørt på denne og kjørt hundespann, jaktet rein, lært litt om nordamerikas indianere for 100 år siden og mye mer.

Her er min kano, mine garn, min børse og mine hunder. Skogene og vannene står til min rådighet. Jeg sitter i skjorteermene foran teltet og føler meg som en millionær.

Samtalen gikk livlig, dvs. indianerne rablet i vei på sitt sprog, og fikk svar på engelsk. Hver på vår kant illustrerte vi meningen av ordene med snedige geberder, nikket ivrig, smilte forstående til hverandre, og skjønte ingenting

Noen av de unge pikene på seksten-sytten år var farlig fyrige og verd å se på. Men efterat jeg hadde overvært deres avlusning noen ganger, tapte de seg jo atskillig.

Mannskapet var Cree-indianere, unntagen én, som vi døpte Jim, og som var av Chipewyan-stammen. Han var kvikkere i tankegangen, og villigere til å arbeide enn de andre, men en liten underlig skrue. En gang kom han plutselig bort til meg og sa på sitt gebrokne engelsk: "My father die, now I am poor shit." Dermed hadde han lettet sitt hjerte, og tok fatt på arbeidet igjen.

For en beverjeger gjelder det å ha minst mulig å dra på, være god til å sulte og seig til å gå.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Jeg liker bøker med kart. Noen ganger finnes de på innsiden av omslaget, andre ganger i midten. Til tider er de spredt ut gjennom boken. Det er artig.

Listen er forventet å vokse etterhvert som kartene åpenbarer seg.

Bøker eg har lest, eller har leseklare i bokhylla, der det er ein yrkestittel i tittelen.

• "Nunamiut - blant Alaskas innlandseskimoer" av Helge Ingstad
  • "Øst for den store bre" av Helge Ingstad
  • "Apache-indianerne - jakten på den tapte stamme" av Helge Ingstad
  • "Klondyke Bill : roman ; Siste båt : skuespill i fem akter" av Helge Ingstad
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Til fots gjennom Alaska" av Lars Monsen
  • "Barske glæder - og andre temaer fra et liv under åpen himmel" av Peter Wessel Zapffe
  • "Villmarksboka - utstyr, feltkunnskap og overlevelsesteknikk" av Lars Monsen
  • "Norge på langs - ett år på vandring i villmarka" av Lars Monsen