Pedagogisk ordbok

praktisk oppslagsverk i pedagogikk, psykologi og sosiologi

av (forfatter) og Lars Helle (forfatter).

Universitetsforl. 2013 Heftet

Kjøp boka hos norli.no!

Når man begynner på et studium innenfor høyere utdanning, møter man begreper man ikke er fortrolig med: Behovshierarki? Bevisstgjøring, begrepsvaliditet og betinget stimulus? Hvordan oversettes begrepslæring til engelsk? Pedagogisk ordbok er et oppdatert, praktisk, tverrfaglig oppslagsverk som forklarer sentrale begreper, et viktig hjelpemiddelfor studenter som utdanner seg til barnevernspedagog, lærer, sosionom, sykepleier eller vernepleier. Forfatterne har også hatt studenter i pedagogikk, psykologi og sosiologi i tankene. Boka vil også være nyttig for folk som blir satt i situasjoner hvor de støter på nye og uvante begreper; foreldre-, styre- og rådsrepresentanter innenfor skole- og helsevesen og personer som trekkes inn i politikk og annen offentlig virksomhet.For å hjelpe dem som skal skrive faglige tekster på engelsk, er hvert oppslagsord etterfulgt av tilsvarende ord på engelsk, noen ganger også av en kort forklaring på engelsk på hva ordet betyr. Denne tredje reviderte utgaven er styrket med mange nye fagord og uttrykk. De engelske ekvivalentene til våre ord og uttrykk er i samsvar med Utdanningsdirektoratets norsk-engelsk/engelsk-norsk ordbok for grunnopplæringen (Inneholder data under NLOD, tilgjengeliggjort på data.udir.no).

Forlag Universitetsforl.

Utgivelsesår 2013

Lesenivå Voksen

• "Å lære er å oppdage - prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk" av Nils Magnar Grendstad
  • "Pedagogisk psykologi" av Anita Woolfolk
  • "Elevens verden - innføring i pedagogisk psykologi" av Gunn Imsen
  • "Dikt i samling" av Olav H. Hauge
  • "Bibelen - Den hellige skrift"
  • "Ole Brumm" av Alan Alexander Milne
  • "Samlede dikt" av Inger Hagerup