Pedagogisk ordbok

praktisk oppslagsverk i pedagogikk, psykologi og sosiologi

av (forfatter) og Lars Helle (forfatter).

Universitetsforlaget 2013 Heftet

Kjøp boka hos norli.no!

Hva er et behovshierarki? Hva innebærer bevisstgjøring, begrepsvaliditet og betinget stimulus? Hvordan oversettes begrepslæring til engelsk?

Når man begynner på et studium innenfor høyere utdanning, møter man begreper man ikke er fortrolig med. Pedagogisk ordbok er et oppdatert, praktisk, tverrfaglig oppslagsverk som forklarer sentrale begreper; et uvurderlig hjelpemiddel for studenter.Ordboka er svært aktuell for studenter som utdanner seg til barnevernspedagog, lærer, sosionom, sykepleier eller vernepleier. Forfatterne har også hatt studenter i pedagogikk, psykologi og sosiologi i tankene. Boka vil også være nyttig for folk som blir satt i situasjoner hvor de støter på nye og uvante begreper; foreldre-, styre- og rådsrepresentanter innenfor skole- og helsevesen og personer som trekkes inn i politikk og annen offentlig virksomhet.

For å hjelpe dem som skal skrive faglige tekster på engelsk, er hvert oppslagsord etterfulgt av tilsvarende ord på engelsk, noen ganger også av en kort forklaring på engelsk på hva ordet betyr.

Denne tredje reviderte utgaven er styrket med mange nye fagord og uttrykk. De engelske ekvivalentene til våre ord og uttrykk er i samsvar med Utdanningsdirektoratets norsk-engelsk/engelsk-norsk ordbok for grunnopplæringen (Inneholder data under NLOD, tilgjengeliggjort på data.udir.no).

I tillegg til teoretiske begreper er det også lagt vekt på å forklare ord og uttrykk i offentlige dokumenter som Opplæringslova, Barnekonvensjonen og lignende.

Dr.philos. Inge Bø er professor emeritus ved Universitetet i Stavanger og Lars Helle er førstelektor i pedagogikk samme sted.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2013

• "Å lære er å oppdage - prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk" av Nils Magnar Grendstad
  • "Elevens verden - innføring i pedagogisk psykologi" av Gunn Imsen
  • "Dikt i samling" av Olav H. Hauge
  • "Bibelen - Den hellige skrift"
  • "Samlede dikt" av Inger Hagerup
  • "Landstrykere" av Knut Hamsun