Pedagogikk og elevkunnskap

en første innføring til læreryrket

Cappelen Damm akademisk 2010 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Denne boken handler om hvordan lærere kan skape et godt læringsmiljø for hver enkelt elev, og motivere dem for det lærestoffet som skal formidles. Forfatteren mener at den viktigste oppgaven læreren har er å bruke kreativitet for å få elevene interessert i det skolen skal formidle. Boken er ment som en første innføring i læreryrket for studenter og nyutdannede. Med litteraturliste.

Ved hjelp av gode og konkrete eksempler beskriver forfatteren av denne boka sentrale sider av lærerarbeidet slik det kan fortone seg for yrkesutøverne. Det er gjennom arbeidet sitt at lærere har muligheter til å forandre og forbedre elevenes opplevelse av skolen. Derfor er det lærernes handlinger som i denne boka blir gjort til gjenstand for beskrivelse og analyse. Å kunne skille mellom hva lærere kan gjøre noe med, og hva de må lære seg å leve med, er ifølge forfatteren en viktig del av den profesjonelle bevisstheten. Denne boka handler derfor, i bred forstand, om undervisning.

Sissel Østrem mener at lærere ved å utvikle sin undervisningskunst kan bidra til å vekke elevenes interesse for kunnskap om fag, seg selv og andre mennesker. For lærerens største utfordring er å få elevene til å fatte interesse for det skolen skal formidle. Hun mener også at det å diskutere motsigelser og alternative forklaringsmodeller i undervisningsarbeidet også kan gjøre arbeidet som lærer morsommere enn hvis man tror det finnes en forklaring og en løsning på et problem.

Boka henvender seg først og fremst til studenter i grunnskolelærerutdanningen og til nyutdannede lærere som står på startstreken av sin yrkeskarriere.

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202294380

EAN 9788202294380

1 bokelsker følger dette verket.