PC-bruk 1

for høyskoler og universiteter

av (forfatter) og André Skjellum (forfatter).

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Boken forutsetter ikke kunnskaper i databehandling utover pensum i videregående skole. Den kan også brukes som innføringsbok for PC-brukere som ikke har erfaring med Windows-miljøet. Boken tar for seg Windows, Word, Excel og PowerPoint og har en egen del om integrering og internett. Boken er laget for norske versjoner av programmene, engelske betegnelser står i parentes etter de norske. Har stikkordregistre.

PC-bruk 1 lærer deg å løse oppgaver mer effektivt ved hjelp av en datamaskin. Boken forutsetter ikke kunnskaper i databehandling utover pensum i den videregående skolen. Den kan også brukes som innføringsbok for PC-brukere som ikke har erfaring med Windows-miljøet. - Operativsystem: Kapitlet beskriver hvordan du kommuniserer med Windows. - Tekstbehandling: Du lærer å sette opp brev og rapporter i Word og å utforme profesjonelle dokumenter. - Regneark: Du får innføring i modellbygging med Excel og råd om hvordan du bygger modeller slik at de er egnet for analyse av usikkerhet. - Presentasjon: Her lærer du å bygge opp og utforme en presentasjon og å bruke tegneverktøyene i PowerPoint. - Integrering: Kapitlet forklarer hvordan du utveksler objekter som figurer og tabeller mellom Word, Excel og PowerPoint. - Internet: Du får en enkel innføring i å utforske World Wide Web, utveksle elektronisk post og lage Web-sider. PC-bruk 2 behandler makroprogrammering i Excel (Visual Basic) og datamodellering med Access. Anna Mette Fuglseth er dr.oecon. fra Norges Handelshøyskole. Hun forsker og underviser i informasjonsbehandling og utforming av informasjonssystemer, og er spesielt opptatt av IT-støtte i oppgaver som er preget av kompleksitet og usikkerhet. André Skjellum er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og har flere års erfaring fra undervisning i bruk av personlige datamaskiner.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999