Paris

Gyldendal 1995 Heftet

Reiseguiden fungerer som en visuell oppslagsbok med bykart og detaljerte beskrivelser av alle sider ved reisemålet. Den inneholder fargebilder, kart over områder, gater og bygninger, informasjon om lokal valuta, offentlig transport og telefon, oversikter over severdigheter, hoteller og restauranter, kafeer og barer i alle prisklasser, samt underholdningstilbud både for voksne, små og store barn. Har register.

Paris er full av historie, kultur, kunst og eleganse, men også gateliv, markeder og innvandrere. Den er i sannhet en metropol. Før Kristus var Paris en flomutsatt fiskerlandsby på øya Ile de la Cité i Seinen. Romerne erobret den lille byen og fikk den snart til å blomstre og vokse utover øya og over til Seinens venstre bredd. Etter romerne fulgte frankerne som ga byen det nåværende navnet og gjorde den til hovedstad i sitt kongerike. Etter revolusjonen i 1848 tok Napoleons nevø makten, og i hans regjeringstid forvandlet byen seg til den vakreste og mest storslåtte byen i Europa. Han ga baron Haussmann, som en av de største boulevardene er oppkalt etter, det hele og fulle ansvar for denne byfornyelsen. Haussmann fikk revet Paris' overfylte og uhygienske gater og erstattet dem med en velordnet, luftig nettverk av elegante avenyer og boulevarder. Nærliggende distrikter ble annektert og senere omgjort til forsteder. Mot slutten av den 19. århundret var Paris blitt en drivkraft i vestlig kulturliv. Det har den fortsatt med å være siden, bare avbrutt av okkupasjonen fra 1940 til 1944. Etter krigen ble Paris revitalisert, og de senere årene har den gjort sitt beste for å bli det forente Europas hjerte. Noen av de største turistattraksjonene er La Défense, Triumfbuen , Sainte-Chapelle, Pompidou-senteret, Musée d'Orsay, Musée du Louvre med glasspyramiden, Luxembourg-hagen, Eiffel-tårnet, Notre Dame og Versailles som ligger like utenfor Paris.

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788205225756