Paradisbyen

thriller

av (forfatter) og Miriam C. Lane (oversetter).

Olivia 2021 E-bok

Tyskland i nær framtid. De store pandemiene har herjet hardt, og kysten mot nord står under vann. Befolkningen har samlet seg i Frankfurt am Main - en ny megaby hvor infrastrukturen fungerer perfekt. Hverdagen styres knirkefritt av algoritmer. En helseapp hjelper alle å ha det bra - så lenge de ikke stiller spørsmål. Liina Järvinen, gravejournalist fra et av de siste uavhengige nyhetsbyråene i landet, sendes ut for å undersøke en melding om at en kvinne angivelig er drept av sjakaler. Sporet fører Liina til det utenkelige...

«Zoë Beck forteller med tempo, men hun tar seg også tid til å utdype sine sterke kvinnelige karakterer. Hun beskriver et høyteknologisk mareritt, men går oss ikke på nervene med tekniske detaljer. Tvert imot leder hun leseren rett inn i det som kan bli en normal, fremtidig hverdag.» Mathias Schümann, NDR, Tyskland

Forlag Olivia

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788269195996

EAN 9788269195996

Genre Thrillere

Omtalt sted Tyskland

Paradisbyen av Zoë Beck er en futuristisk thriller/thriller med science fiction elementer fra Tyskland. Har lest noen bøker av tyske forfattere før, men ikke mange.

Mørke forandringer
Beck har bygget en verden som kan minne mye om vår verden som nettopp har vært gjennom en pandemi, og store forandringer har skjedd. De fleste har samlet seg i en storby, og de som er noe annerledes bor utenfor i et samfunn for seg selv.

Hovedkarakter Liina er ute på oppdrag siden en kvinne er angrepet av sjakaler og hun kommer i snakk med lege. Denne legen virker ikke helt ærlig med ting hun vet. Siden dette er på en måte en futuristisk thriller, er Liinas tid litt lenger frem i tiden enn vår tid. Folk har en slags helseapp innebygd i seg ved hjelp av en chip eller noe, slik som dyr har. Den er til hjelp for å måle helsetilstanden til hver enkelt.

Uengasjerende thriller til tross for interessant tema
Denne thrilleren er relativt en kort bok på bare 269 sider, men likevel føltes den lengre, da det hele ble noe tungtrødd. Handlingen var for rotete og uengasjerende og karakterene ble for blasse. Jeg klarte ikke å engasjere meg gjennom hele handlingen og falt ofte ut. Ikke på grunn av at det var uforståelig eller avansert, men det var jeg som ikke klarte å leve meg inn i handlingen, og da blir lesingen et slit. Klarte ikke helt å bry meg om denne Liina, heller.

Sier ikke at boka var dårlig eller bortkastet, for det var deler med den jeg likte, men syntes det tok for lang tid før ting skjedde, og Liinas barndom og hennes forhold til denne mystiske mannen var kanskje delene jeg interesserte meg minst å lese om. Jeg ville ha mer av thrillerfaktoren. Det hele ble for dødt for min smak.

Som sagt, ikke en thriller for meg da jeg foretrekker thrillere om nåtiden og fortiden med mørkere elementer fremfor de futuristiske. Det var vel ikke helt min greie. Håper jeg slipper å gå med en helseapp i meg i fremtiden ...

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Stamina" av Thomas Bagger