Paradis

av (forfatter), Kjell Risvik (oversetter), Kari Risvik (oversetter) og Nils Nordberg (oppleser).

Gyldendal 2021 Lydfil

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

ISBN13 9788205567290

EAN 9788205567290

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Tanzania

Flott og sterkt fra Øst-Afrika i tida før første verdenskrig. Om oppvekst, strev, drømmer, reiser, fiender i form av både mygg oh mennesker, og ulike språk og religioner.

Yusuf, (12), ser alltid fram til at onkel Aziz kommer på besøk. Da disker moren opp med de lekreste retter, og før onkelen drar, gir han Yusuf en mynt.
Etter et slikt besøk, blir Yusuf bedt om å bli med onkelen. De skal ta toget til kysten, noe Yusuf har drømt om i årevis.
Så snart de er framme, endres alt. Yusuf blir overlatt til Khalil, som kan fortelle at Aziz ikke er onkelen hans. Han har kjøpt Yusuf av foreldrene. Faren hadde stor gjeld, og betalingen var sønnen.
Yusuf savner foreldrene, men han venner seg til det nye livet forholdsvis raskt. I den nye tilværelsen, får Yusuf kunnskap om Afrika, som visstnok er fullt av sykdom, stammestrider, overtro, og slaveri.

Synes boka er ujevn og ganske usentimental. Hadde forventet å bli mer berørt av Yusufs slavetilværelse. Den tok seg opp mot slutten, men det var litt i seneste laget.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er alltid interessant å lese bøker fra andre kulturer, men her var det flere elementer jeg ikke helt klarte å nøste opp i, som «hvor» og «når». Samtidig synes jeg det var en vakker bok på en litt mystisk måte. Lesverdig.

Hver gang Yusuf ble trengt opp i et hjørne av en av de gamle mennene, måtte han høre på omstendelige utlegninger om hemorider og avføring og forstoppelse, alt etter hvem som hadde fanget ham. Men hvis han holdt ut alt snakket deres om kroppens pinefulle forfall, fikk han høre historier fra andre reiser, og kunne se at de gamle mennene glemte seg selv, oppspilt som de var over de nye forberedelsene.

Folk så like visne ut som krattskogen, hvert trekk ved kroppen skrumpet inn til det strengt nødvendig.

Jeg frykter det vil ta mange år.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Bøker jeg skal lese i 2023

Bøker jeg håper å lese når jeg endelig blir ferdig med eksamen og har sommerferie. En fin blanding av bøker jeg har ventet på, krim, og sofa-reising via diverse sjangre (krim, fakta, romaner, guidebøker, etc).

• "Taushetens øy" av Abdulrazak Gurnah
  • "Om natten er alt blod svart" av David Diop