Pappa var nesten på Woodstock

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788205565432

EAN 9788205565432

Serie Gyldendal pocket

En vakker bok om et vanskelig forhold mellom datter og far. Fantastisk skrevet med godt innblikk i en ujålete virkelighet og med humor i form av det tragikomiske. Denne ble slukt!

Ruby og Bjørnar har prøvd å få barn i 1 1/2 år uten å lykkes. Rundt dem popper gravidmager opp som troll av eske.
Theis, Rubys far, har blitt aleine etter at han måtte avlive hunden sin. Ut av det blå ringer han datteren etter flere års stillhet. Ruby blir ikke begeistret for middagsinvitasjonen. Faren er alkoholiker, og hun har ikke fortalt Bjørnar om hvordan ståa er. Bjørnars familie er så normal. Han kommer antagelig til å revurdere å få barn med henne etter møtet med Theis. De er like mislykkede begge to.

Både Theis og Ruby er fortellere i denne såre romanen. Skam, oppvekst, og tilgivelse er sentrale punkter. Godt skrevet, og veldig leseverdig.

Ruby er musikklærer, men mest av alt er hun ufrivillig barnløs. Hele livet hennes dreier seg om barnet hun ikke får.
Den alkoholiserte faren, Theis, har hun ikke hatt kontakt med på flere år.
Boka handler om ufrivillig barnløshet, kompliserte familieforhold, skam og sosial klasse.
Her møter vi folk som ikke får til det de vil.
Boka er knakende god, synes jeg. Den er sår og sterk. Særlig beskrivelsene av Theis liker jeg godt, jeg heier på ham mange ganger underveis i boka, og håper at han vil få det til denne gangen. Og jeg heier på Ruby, og hennes drøm om å bli mor.
Som pårørende på rusfeltet vil jeg også si at mye av problematikken vi står i, blir beskrevet på en gjenkjennelig måte. Anbefales!

Eg trur at når det gjeld desse foreldra våre, må vi kanskje berre la dei vere, ikkje prøve å få dei til å passe inn i vår mal for kva perfekte foreldre er. Dei kjem ikkje til å bli akkurat det vi treng, liksom. Kanskje dei berre må gjere si greie og vi må gjere vår, men så kan vi liksom ha det OK saman likevel. Skjønar du?

Han forstår det ikkje, han som ikkje har vakse opp med det. Dei som ikkje har lært seg å synge høgt frå dei kom inn døra heime så foreldra skulle slutte å krangle før ein kom, dei som ikkje reagerer på lydar og luktar heilt ut av det blå, som gjer ting dei ikkje forstår fordi kroppen reag rer lenge før hovudet, dei ser ikkje problemet med å berre be far sin på fest

Og brystet mitt vil eksplodere, akkurat sånn det gjorde den dagen han spurde om eg ville være kjærasten hans og eh sa ja og alt låg framfor oss ned doggperler på. Det er ikkje doggperler på ting lenger. Men dei er ikkje vekke. Dei finst en plass i lufte, dogg fordampar når sola stig

Livmora mi er Sylvi Listhaug. Livmora mi har ålesundsdialekt og seier «Steng grensene, her får ingen kome og slå seg ned. Vi har den strengaste livmora i Europa. Livmora vår skal vere så lite attraktiv som mogleg å slå seg ned i. Vi må hjelpe sæden i nærområda i staden.»

Nytt år nye muligheter

• "Kysset" av Aksel Selmer