Papillon

av (forfatter) og Axel Amlie (oversetter).

Cappelen 2007 Heftet

Papillon er forfatterens klengenavn. Han blir uskyldig dømt for drap, og sendes til en straffekoloni i Fransk Guyana. Etter et mislykket fluktforsøk blir han forvist til Djeveløya. Ingen har tidligere klart å flykte derfra, men i løpet av 13 år gjør Papillon ni mer eller mindre vellykkede forsøk.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202273446

EAN 9788202273446

Omtalt sted Fransk Guyana

Omtalt person Henri Charrière

Fantastisk bok, jeg har fulgt flyktene på googel Earth, da er jeg liksom med på ferden.

Denne bokens sterke side er den fengslende (!) historien, og ikke nødvendigvis språket. Jeg begeistres fortsatt av den.

Spennende, fin og ufattelig

Det var en real smekk jeg fikk. Det tok meg tretten år å komme til hektene igjen. Det var faktisk en blåveis av de sjeldne, men så var de da også mange om å slå.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Leseliste for sommeren. Varme dager på stranden. Sol på båten. Med lommelykt i teltet. Jeg skal lese mange fine bøker.

Gode innganger til fransk litteratur, ifølge Sølvbergets Yngve B. Anda og NRKs Jostein Gjertsen. (Podcast fra Sølvberget)

• "Sjakalen" av Frederick Forsyth
  • "Vår mann i Havana" av Graham Greene