Paper towns

Bloomsbury 2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

From the New York Times bestselling author, Paper Towns is soon to be a major motion picture (summer 2015) starring The Fault in our Stars sensation Nat Wolff and Cara Delevingne. Quentin Jacobsen has always loved Margo Roth Spiegelman, for Margo (and her adventures) are the stuff of legend at their high school. So when she one day climbs through his window and summons him on an all-night road trip of revenge he cannot help but follow. But the next day Margo doesn't come to school and a week later she is still missing. Q soon learns that there are clues in her disappearance ...and they are for him. But as he gets deeper into the mystery - culminating in another awesome road trip across America - he becomes less sure of who and what he is looking for. Masterfully written by John Green, this is a thoughtful, insightful and hilarious coming-of-age story. Paper Towns the film will be released in 2015.

Forlag Bloomsbury

Utgivelsesår 2016

Quenting har kjent Margo siden han var 2 år. Da de var 9, fant de en død mann i parken. Etter det glir de litt fra hverandre, før Margo plutselig står utenfor vinduet hans en natt, utkledd som en ninja. Det er bare noen uker før de går ut av high school, og Margo vil ha Quentin med på tidenes hevntokt! Etter en natt Quentin sent vil glemme, forsvinner Margo, og det blir opp til Quentin og vennene å finne henne, men sporene spriker, og det hele virker umulig.

Et par halsbrekkende stunts er høydepunktene for min del i denne boken, som er den "dårligste" av John Greens bøker for min del. Det vil IKKE si at den er dårlig, men jeg tror kanskje filmen er hakket bedre enn boka denne gangen.

Etter å ha lest «The Fault in our stars» som også er skrevet av John Green ble jeg helt trollbundet av skrivemåten hans og startet med en gang å lete etter flere bøker å lese.

«Paper Towns» handler om Quentin Jacobsen som alltid har elsket Margo Roth Spiegelman fra avstand. Da de var 9 år gamle var de gode venner, men nå 10 år senere har vennskapet deres falmet. Men når Margo en kveld klatrer gjennom vinduet til Quentin og vil ha han med ut på et hevntokt, blir han med. Når natten er over og Quentin, også kalt Q i boken, kommer på skolen er Margo borte. Q finner spor – og han oppdager at de er for ham. På hans leting etter Margo blir han mindre og mindre sikker på hvem og hva han egentlig leter etter. Og alt leder til et uunngåelig spørsmål; hvem er den ekte Margo?

Boken er full av humor, glede kjærlighet og frykt. Jeg elsker hvordan Green har skrevet dialogene rett frem, slik som ungdommer faktisk snakker. Det får handlingen til å bli mer ekte, med de barnslige kommentarene og noen reflekterende utsagn, slik vi ungdommer faktisk snakker og tenker i hverdagen.

Det som imponerer mest er måten John Green virkelig får deg til å tenke over hvordan vi ser på andre mennesker som ideer og ikke som ekte mennesker. Vi bruker oss selv som mal og ser bare personen etter vår oppfatning av rett og galt og etter hvordan vi tenker. Boken er vanskelig å legge fra seg når en først har startet å lese den, og etterlater deg med en følelse av at verden er annerledes enn du først trodde. John Green slår aldri feil ved å sette inntrykk på meg med bøkene han skriver.

Boken passer for både ungdom og voksene. Dette er en av mine favoritt bøker og den anbefales på det sterkeste!

John Green er super! Alle karakterene hans gir meg følelsen av å både være 17 og å være 40, på en og samme tid. Også liker jeg at bøkene hans passer bra for gutter, syns det fort blir litt mye rosa kliss i ungdomsboksjangeren. Tommel opp. Men angrer for at jeg ikke leste den på engelsk, for oversettelsen var dårlig.

Dette er andre boken jeg leser av John Green, og denne falt bedre i smak hos meg enn The fault in our stars (Faen ta skjebnen)! Synes han skriver godt og innsiktfullt om ungdom, sikkert derfor han treffer målgruppen så godt også.
I denne boken handler det ikke om kreft, men heller om vennskap som knytter nye bånd. En historie om å vokse opp gjennom opplevelser som former deg som menneske. Absolutt lesverdig!

Absolutt en god ungdomsbok med dype røtter til J. D. Salinger.

It is so hard to leave—until you leave. And then it is the easiest goddamned thing in the world.

When you say nasty things about people, you should never say the true ones, because you can’t really fully and honestly take those back.

What a treacherous thing to believe that a person is more than a person.

Let me give you some advice: let her come home. I mean, at some point, you gotta stop looking up at the sky, or one of these days you’ll look back down and see that you floated away.

"Når jeg har tenkt på at han døde - som jeg bare må innrømme at ikke har vært så ofte - har jeg alltid tenkt på det på den måten du sa, at alle trådene inni ham røk. Men det finnes tusenvis av måter å se det på: kanskje trådene ryker, eller kanskje skipene våre synker, eller kanskje vi er gress - at røttene våre er så gjensidig avhengig av hverandre at ingen er døde så lenge noen fortsatt er i live. (...)"

Bøker for ungdom, spesielt jenter på 12-18 år. (spørs på boka) Fantasy, romantikk, humor, sorg, moral, action osv osv. Anbefales!

Her er bøkene som jeg har planer om og få lest ut innen 2013 er over.. :)

Fant en uferdig liste fra 2014.

Bøker jeg har lyst til å lese!

En liste bestående av alle bøkene jeg har lest i 2016.

• "Stupekontroll" av Neha Naveen
  • "Bare en time til" av Sanne Mathiassen