Panserkrig på Østfronten

general Erhard Raus' memoarer, 1941-1945

av (forfatter), Steven H. Newton (forfatter) og Ola Jostein Jørgensen (oversetter).

Ares forlag 2015 Innbundet

Erhard Raus var en av de dyktigste kommandantene som slåss på tysk side på Østfronten under andre verdenskrig, og ble utnevnt til armégruppesjef tidlig i 1945. Ved krigens slutt hadde han fått rykte på seg for å være en av den tyske hærens beste taktikere i panserkrig, noe som gjorde at han ble viet stor oppmerksomhet fra den amerikanske etterretningen. Da han satt i amerikansk fangenskap, skrev Raus ned sine memoarer om kampene han hadde vært med i.

Erhard Raus' memoarer er samlet og systematisert av en av de fremste historikerne på andre verdenskrig, Steven H. Newton, og dekker hele felttoget i Russland fra første dag og frem til våren 1945. Den inkluderer en grundig gjennomgang av 6. panserdivisjons fremrykning mot Leningrad, det russiske motangrepet ved Moskva i desember 1942, frigjøringsforsøket av 6. armé ved Stalingrad og de desperate kampene i Tyskland i januar og februar 1945.

Panserkrig på Østfronten. Erhard Raus' memoarer, 1941-1945 er en unik bok om de harde kampene Hitlers soldater slåss mot Stalins Røde armé i Russland.

Forlag Ares forlag

Utgivelsesår 2015