Pandora i Kongo

av (forfatter) og Kjell Risvik (gjendikter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Marcus Garvey sitter i fengsel og er anklaget for dobbeltdrap på to engelske aristokrater, som han dro til Kongo med på jakt etter rikdommer. Thomas Thompson har intervjuet og nedskrevet Marcus' historie, ei utrolig reise inn i det mørkeste av Kongos jungel. Han skriver historia om Marcus og om det forunderlige kvinnelige vesenet Amgam. Hun er av ukjent rase og finnes kanskje ikke andre steder enn i Marcus' vitnesbyrd.

Kan det være kjærligheten som driver Thomas Thompson til i seksti år gang på gang å skrive historien om Marcus Garvey, og om det forunderlige kvinnelige vesenet Amgam, som er av ukjent rase, og kanskje ikke finnes andre steder enn i vitnesbyrdet til den samme Garvey, som er anklaget for dobbeltdrap? Garvey sitter i fengsel, og har kanskje myrdet to engelske aristokrater, som han dro til Kongo med, på jakt etter rikdommer. Tommy er 19-åringen som har vært ghostwriter for forfatteren. Han har overtatt etter tre andre ghostwritere som har dødd under mystiske omstendigheter. Pandora i Kongo er ladet med flere ghostwritere, én reise til Afrikas hjerte, skapninger med ekstra varm hud, en helt som kanskje er drapsmann, en manipulerende og machiavellisk advokat og en fordomsfull dommer. En elegant fortelling, humoristisk, mystisk, med flere nivåer og rikholdig som nettopp en Pandoras eske.Om forfatteren: Albert Sánchez Piñol (f. 1965) er utdannet sosialantropolog og er Afrika-ekspert. Han har bl.a.studert Mbuti-folket i Øst Kongo. Han debuterte med grøsseren Den kalde huden (på norsk i 2005). Den innledet en trilogi om monstre i sjøen, på land og i lufta. Årets roman er bok nummer to, og uhyggen er denne gangen lagt til fastlandet. Sánchez Piñols første roman ble oversatt til 22 språk.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205362789

EAN 9788205362789

Genre Grøssere

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken

• "Den kalde huden" av Albert Sánchez Piñol
  • "Bak sløret" av Zoë Ferraris
  • "Rød sand" av Zoë Ferraris
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Brodecks rapport" av Philippe Claudel
  • "Stjerner over, mørke under" av Ingebjørg Berg Holm