På turné

foredrag

Gyldendal 2011 E-bok

Denne boken inneholder 14 av Hamsuns offentlige taler og foredrag. Det eldste er fra 1887 og det yngste er fra 1947. Her er blant annet kåseriet Fluer, behandling av litterære emner, drøfting av eksistensielle problemstillinger og takketalen han holdt ved mottakelsen av Nobelprisen i 1920.

I løpet av sitt liv holdt Hamsun ca. 90 offentlige taler og foredrag. På turné inneholder 14 eksempler på hans talekunst. Det eldste er fra 1887 - det yngste er 60 år yngre, fra 1947. Emnevalget er mangfoldig, fra det muntre kåseri («Fluer», 1887) til behandling av litterære emner (de berømte turné-foredragene fra 1891) og drøfting av mer eksistensielle problemstillinger («Åndens avblomstringsalder», 1899). Her finnes også takketalen han holdt ved mottakelsen av nobelprisen i 1920 og ren politisk agitasjon («England må i kne», 1943). Denne utgaven av På turné er basert på Samlede verker 1.27 (2007.2009, ny utgave). Teksten har her gjennomgått en varsom språklig revisjon i retning av moderne riksmål.

ISBN13 9788205417533

EAN 9788205417533