På sporet av den tapte tid. Bd. 5

veien til Guermantes 1

Gyldendal 1985 Innbundet

På sporet av den tapte tid, fører sin forteller fra barndommens verden i første bind gjennom selskaps- og kjærlighetslivets irrganger frem til beslutningen i siste bind om å bryte med verden for å skrive om den.

Utgivelsesår 1985

ISBN13 9788205154209

EAN 9788205154209

Serier Proust. På sporet av den tapte tid 1-12 (5) På sporet av den tapte tid

Genre Klassisk litteratur

Men min tante ville ikke høre på det øret - hun nærmer seg forøvrig en alder da man ikke hører på noen ører.

Av og til stanset han, ærverdig, prustende og mosegrodd, og tilskuerene ville ikke kunne si hvorvidt han led, sov, svømte, var i ferd med å gyte eller bare pustet.

Det var som om bevisstheten om hans veldige rikdom, fordelt i alle hans lemmer som om den var blitt smeltet om til en eneste stor menneskelig gullbarre, ga en enestående tyngde til denne mannen som var verdt så mange penger. Da jeg sa adjø til ham, reiste han seg høflig fra stolen, og jeg fornemmet denne ubevegelige og kompakte massen på tredve millioner som en gammel fransk oppdragelse satte i bevegelse og hevet, og som så holdt seg oppreist foran meg. Det var som om jeg så denne statuen av Olympens Jupiter som Fidias skal ha laget i rent gull.

• "På sporet av den tapte tid. Bd. 4 - I skyggen av piker i blomst 2" av Marcel Proust
  • "På sporet av den tapte tid. Bd. 6 - veien til Guermantes 2" av Marcel Proust
  • "På sporet av den tapte tid. Bd. 3 - I skyggen av piker i blomst 1" av Marcel Proust
  • "På sporet av den tapte tid. Bd. 7 - Sodoma og Gomorra 1" av Marcel Proust
  • "På sporet av den tapte tid. Bd. 2 - veien til Swann 2-3" av Marcel Proust