På kloss hold

historier fra Wyoming

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Pax 2001 Innbundet

Ranchliv, cowboyliv og rodeoliv står i fokus i denne novellesamlinga som inneholder noveller om ensomhet, brå vold, barsk humor og kjærlighet på avveier og bar bakke.

Livet er rått og hardt, landskapet er stort og åpent i Annie Proulx' mesterlige noveller. Ranchliv, cowboyliv og rodeoliv står i fokus . fjernt fra idyll og fjernt fra all western-romantikk. Her er fortellinger om ensomhet, brå vold, barsk humor og kjærlighet på avveier og bar bakke. Proulx er en usentimental forteller og en av USAs store stilister. I denne samlingen viser hun sitt spenn. To av novellene er allerede valgt ut i antologier over det 20. århundrets beste noveller.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2001

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Wyoming

Jack, du kjenner meg. De eneste reisene jeg legger ut på, er når jeg går rundt kaffekanna for å leite etter håndtaket.
(Fra novellen Brokeback-fjellet)

Det der er Doc Osborne, den første guvernøren for Demokratene. En lynsjegjeng hengte Big Nose George Parrot en gang i 1870-åra. Doc fikk tak i liket, flådde det, garvet huden og fikk laget en toalettmappe og et par sko. Hadde på seg skoa under innsettelsen. De lager ikke sånne demokrater nå lenger.

(Fra novellen Guvernørene i Wyoming.)

Oppvokst på surmelk, og et levende bevis på hver eneste slurk.

(Fra novellen Guvernørene i Wyoming.)

Du ville kanskje likt guvernør Moonlight - han hatet de store ranchene, godtet seg over gutta som bukket under vinteren 1886. Han ville ha små gårder - bitte små frimerkegårder - langs elver og bekker. Sånne bedritne ranchen på 650 mål som øststatsfolka hadde på knappenålshodene sine.

(Fra novellen Guvernørene i Wyoming.)

Dette er et emne bokelskerne tilsynelatende aldri blir ferdig med å diskutere, og det virker som om mange mener at fasiten er at boka nødvendigvis alltid er best. Vel, jeg er uenig, så her er noen anbefalinger både til adapsjonsjunkiene og til skeptikerne.

• "Ville veier - nye historier fra Wyoming" av E. Annie Proulx
  • "Fint akkurat som det er - historier fra Wyoming" av E. Annie Proulx