På kanten av verden

en reise i Russland og Kaukasus

av (forfatter) og Fartein Døvle Jonassen (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Forfatteren skildrer ei reise som begynner i Moskva, og som tar han over de russiske steppene mot fjellene sør for elva Don. Han leiter etter dukhoborer, medlemmer av en radikal, russisk sekt, og på sin vei møter han eksentriske og marginaliserte sekter og mennesker med en glødende tro.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204085474

EAN 9788204085474

Serie Vagabond

Omtalt sted Russland

I over tusen år var halvmånen av steppeland som løper ubrutt fra Donaus bredder til Altaifjellene, behersket av skiftende rytterfolk. Det var tøværet som satte dem i beveglese. De slo seg aldri til ro eller sådde korn, men streifet i flokker på opptil tre tusen og angrep alt de så. De red korthalsede ponnier som kunne galoppere i en time uten stans, og på et øyeblikks varsel legge seg flate i en grøft. De red gjerne uten stigbøyler og vennet ponniene til munnbitt. I kamp foretrakk rytterne hopper, som kunne urinere i full galopp, mens de selv bare behøvde å vri seg i salen for å gjøre sitt fornødne. Når en hest døde, spiste de den.

"Drikk er russernes glede. Vi klarer oss ikke uten."

Med disse ordene forklarte fyrst Vladimir på nihundretallet hvorfor hans folk aldri kunne godta islam, og hvorfor kristendommen følgelig måtte være Russlands statsreligion.

Jeg forlot Asjot tidlig på ettermiddagen. Nede på gaten snudde jeg meg og så ham stå på balkongen. Han holdt seg i gelenderet med den ene hånden og vinket med den andre. Jeg fikk inntrykk av at hvis han løsnet grepet om gelenderet, ville han stige opp over hustakene i Karatsjajevsk, drive avgårde over Kaukasus og forsvinne i det blå over sitt fødeland Armenia et sted.

• "Gudinne i stein - reiser i India" av Norman Lewis
  • "Armenia - mellom hammer og ambolt" av Philip Marsden
  • "Blå breddegrader - i kaptein Cooks kjølvann" av Tony Horwitz
  • "En fremmed på toget - Amerika rundt med røyk, dagdrømmer og avbrytelser" av Jenny Diski
  • "Den store togbasaren - reiser i Asia" av Paul Theroux
  • "Folk uten land - europeiske skjebner" av Jan Brøgger
  • "Gavenes tid - en ung mann til fots gjennom 30-tallets Europa" av Patrick Leigh Fermor
  • "Himmelsjøen - reiser gjennom Sinkiang og Tibet" av Vikram Seth
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Finske dagar og netter - reiser i Finland" av Dag Helleve
  • "Silkeveiens skygge" av Colin Thubron