På grunn av og til tross for

historien om min reise fra to diktaturer til kamp for menneskets verdighet

av (forfatter) og Oddvar Schjølberg (medforfatter).

Aktive fredsforl. 2017 Innbundet

Hvite busser til Auschwitz og Aktive Fredsreiser er to velkjente begreper i hele Norge. Ikke minst som en vaksine mot nynazisme og fremmedhat. Siden starten har flere hundre tusen ungdommer deltatt på de holdningsskapende tematurene til disse selskapene.
Begge ble startet av Helga Arntzen i Risør. Men dersom vi tenker etter er det svært lite vi vet om henne, utover det at hun er som et oppkomme av positive visjoner. Nærmest som en kraftstasjon hvor ideer og prosjekter blir bearbeidet og forsterket, før hun setter dem ut i livet.
Men når Helga Arntzens fargerike livshistorie nå har blitt samlet mellom to permer, sier det seg selv at det blir mange ukjente sider som vil komme fram.
I den åpenhjertige boka På grunn av og til tross for - med undertittel: Historien om min reise fra to diktaturer til kamp for menneskets verdighet, forteller hun til forfatter Oddvar Schjølberg for første gang den usminkede sannheten om livet sitt. Et liv som bare noen få i hennes nære krets har visst om.
Hun tar oss med til en traumatisk oppvekst med alkoholiserte foreldre, fattigdom, sult, incest og overgrep i et krigsherjet Tyskland. Hun forteller om angiveri, og hvordan hun ble hjernevasket og lurt av politisk propaganda på skolen i Øst-Tyskland.
I boka møter vi en kvinne som ønsker at hennes vonde opplevelser kan brukes til å hjelpe andre som kommer i liknende situasjoner. Hun forteller om hvordan hun som den "tyske kona" til distriktslegen havnet midt oppi "den brente jord" i Finnmark etter krigen. Hun tar oss med på oppturer og nedturer, vi blir med henne på prosjekter i inn- og utland. Der andre ser umuligheter, ser hun muligheter og får sine visjoner virkeliggjort.

Forlag Aktive fredsforl.

Utgivelsesår 2017