På gress

komplett guide til den grønnere siden av gjerdet

gress til pryd, plen, park, idrett, mat og ellers overalt på kloden

av (forfatter) og Tor Smaaland (illustratør).

Kagge 2013 Innbundet

I På gress lærer du om alt som har med gress å gjøre, fra forskjellen mellom plen og gress, om gressklippere og klippemetodikk, forskjellen på rake og rive og hva de de brukes til, om andre gressredskaper og om hva egentlig ugress er. Her er anekdoter og historier om golfbaner, fotballbaner, plastikkgress, afrikansk gress, tennisgress og marktrykk, hippiegress, gjødsel og vann og gress som kulturbærer. Her er gress i dagligtale-ordbok og litt om renraset gress og botanisk rasisme, gress i film, gress på taket, gress i rocken og gress og kunst er også temaer som blir berørt. Med andre ord: Det som ikke står om gress i denne boka er ikke verdt å skrive om.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2013

Smaaland er kunnskapsrik og sjarmerende, og det kommer tydelig fram i denne boka. Med fakta og anekdoter klarer han å allmenngjøre et litt sært tema som likevel kan oppta mange. For hvem har vel ikke et forhold til plen? På gress er en tittel som for meg faller inn i Vebok-trenden. Smaaland klarer å være lettbeint og faglig på en gang, og det er alltid positivt for en slik bok.

(om å tygge strå) ... Slik oppnår du å provosere spyttsekret, unngår at munnhulen tørker ut på turen og reduserer drikkebehovet. Mye drikke fører som kjent til smertefullt og turavkortende hold eller sting i mageregionen, Alle framifrå vandrere vet at drikke skjer i vandrepauser! Stråtygging skjer i vandring

Landets 1,8 millioner husstander omkranses av gjennomsnittlig tomteareal på 7000 kvadratmeter. I norsk hagekultur gjetter jeg på at minst halvparten av tomten er plen. 350 kvadratmeter plen ganger 1,8 millioner husstander gir 630 millioner kvadratmeter, eller 630 kvadratkilometer, altså en ganske nøyaktig fire meter bred plenvei fra Lindesnes i sør til Knivskjelodden i nord.
Om vi for all enkelthets skyld sier at gjennomsnittlig plenklipperbredde er 50 cm, triller en plenklipper to meter for hver kvadratmeter. Med klippefrekvens 30 ganger i året på en fire meter bred og 2636 km lang plenvei, rusler dermed norske hageeiere hvert eneste år på 1,26 millioner kilometer lange turer med plenklipperne sine, eller omtrent tretti ganger rundt kloden ved ekvator. Tror du meg ikke? Regn over selv og kalkuler samtidig bensinforbruket. Jeg orket ikke det, men antar at om det norske hagefolket reduserer plenarealet sitt med bare ti prosent, gir det god klimagassutslippsgevinst.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.