På en dag som denne

av (forfatter) og Stein Dahl Mathisen (oversetter).

Bokvennen 2010 Innbundet

Etter et besøk hos legen hvor han får ei uventa diagnose, forandrer Andreas livet sitt. Han sier opp jobben sin i Paris, selger leiligheta og reiser tilbake til Sveits. Der begynner han å leite etter kvinna han var besatt av for mange år siden.

"Livet hans var en endeløs rekkefølge av skoletimer, av sigaretter og måltider, kinobesøk, treff med kjærester og venner, som i grunnen ikke betydde noe for ham, usammenhengende lister av små hendelser. På et eller annet tidspunkt hadde han gitt opp å skulle gi det hele en form, å finne en form i det. Jo mindre hendelsene i livet hans hadde noe med hverandre å gjøre, desto mer utskiftbare var de blitt. Enkelte ganger forekom det ham som om han var en turist som rasket seg videre fra en severdighet til neste i en by som han ikke engang kjente navnet på." ?? På en dag som alle andre, på en dag som denne, forandrer Andreas livet sitt. Etter et rutinebesøk hos legen får han en uventet diagnose og blir grepet av en sterk, udefinerbar lengsel. Like uventet vekkes en gammel kjærlighet til live, han sier opp lærerjobben sin i Paris, selger leiligheten og drar tilbake til Sveits, for å lete etter kvinnen han var besatt av et halvt liv tidligere. Peter Stamm nådde med denne romanen, som ble nominert til den tyske bokprisen, et foreløpig høydepunkt i sitt forfatterskap. Gjennom sin utvungne lakoniske stil og en upåtrengende ekspressivitet, bekrefter Stamm sin posisjon som en av de ypperste forfattere i sveitsisk samtidslitteratur. ?? PETER STAMM, født 1963, bor i Winterthur i Sveits. Har hatt lengre opphold i Paris, New York og Skandinavia. Siden 1990 har han arbeidet som forfatter og journalist. Foruten På en dag som denne har han skrevet tre romaner, deriblant norgesromanen Ungefähre Landschaft, tre novellesamlinger og flere teaterstykker. Peter Stamms prosa er oversatt til en rekke språk.

Forlag Bokvennen

Han betraktet husene, veiene og trærne, som om det skulle finnes spor etter hans tidligere liv på dem. Men han så bare stumme, likegyldige overflater. Han lente seg mot et av de gamle kastanjetrærne på torgplassen, strøk med hendene over den skitne grå barken. Han så seg selv gå forbi her som barn, han var på vei til skolen, på vei til musikktimen, på vei hjem. Plassen var folketom, og det var svært stille, men luften kjentes nesten levende. Andreas var på selsomt vis lykkelig, kanskje var det erindringen, denne flyktige følelsen av lykke, som forsvant så snart man forsøkte å konsentrere seg om den.

Rett før det var slutt røk filmen, og etter en lengre pause ble lysene i salen tent, og en dame kom inn og sa at de av tekniske grunner ikke kunne vise slutten på filmen. Med et par setninger fortalte hun hvordan historien endte.

Delphine ville se katedralen. Kirkeskipet var mørkt. Ved å trykke på en knapp skrudde man på lamper som lyste opp alteret og et spesielt severdig kapell. Delphine tente et stearinlys. Andreas spurte seg selv for hvem. For ingen bestemt, sa hun uoppfordret. "Nå skylder den gode Gud meg noe."

Tomheten var normaltilstanden, hadde han sagt, han fryktet den ikke, tvert imot

Angsten tok pusten fra ham, presset kroppen hans sammen til det føltes som om den skulle eksplodere og løse seg opp i et eneste sjødrev, i millioner, milliarder av ørsmå dråper som virvlet gjennom tomheten.

• "Sju år" av Peter Stamm
  • "Zuckerman" av Philip Roth