Owitas hage

en sann historie om grønne fingre og et uventet vennskap

av (forfatter) og Mette I. Gudevold (oversetter).

Pantagruel 2014 E-bok

Carol Wall er i femtiårene. Hun har voksne barn som har flyttet ut, aldrende foreldre hun steller for, og hun lever med en konstant bekymring: Vil brystkreften hun overlevde komme tilbake?
Hagen rundt huset hun bor i er neglisjert, visnet og uttørket - nærmest et symbol på livet hennes akkurat nå. Men da hun tilfeldigvis møter gartneren Giles Owita, knytter hagen de to fremmede menneskene sammen. De bestemmer seg for å forvandle Carol sin hage til en vakker oase.
De kunne ikke vært mer forskjellige, og kommer fra ulike bakgrunner. Likevel, fra første øyeblikk er det noe som blomstrer mellom dem. I løpet av det møysommelige hagearbeidet, viser det seg gradvis at de har mye til felles, også det de begge holder skjult for verden.
OWITAS HAGE er en skjønn og ærlig bok om å oppleve livet mer intenst, om grønne fingre, et åpent hjerte og et uventet vennskap. Det er en bok om å våge å endre syn på livet og gå med hevet hode til tross for livets vanskeligheter.
Boken er full av sjel, varme og inspirer til å leve med godhet - ikke rart lesere verden over har trykket denne sanne historien til sitt hjerte.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2014

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted USA

Omtalt person Carol Wall Giles Owita

Dette er en fin bok, kanskje spesielt for alle som er glad i å stelle i hagen. Noe var veldig amerikansk, noe allmenn-menneskelig. Handlingen utspiller seg i en mindre by i Virginia, USA.

Boka har egentlig to hovedpersoner: Carol Wall, som bor i en villa med en forsømt hage, har mann, voksne barn, hund og aldrende, pleietrengende foreldre og en stor bekymring for at brystkreften skal vende tilbake. Den andre personen er Giles Owita, svart innvandrer fra Kenya med kone og barn. Han bor selvsagt på de "fattiges side" av byen i et rekkehus med liten hage. Det viser seg at denne mannen har doktorgrad i hagekultur fra et amerikansk universitet og så får han ikke jobb som tilsvarer hans kunnskaper, men går isteden og steller folks hager, jobber på et hagesenter og i en matbutikk for å få endene til å møtes. Fru Wall blir ganske flau da hun oppdager dette. Der har hun gått og fortalt ham hva og hvordan ting skal gjøres Det er slik her hos oss også: mange innvandrere har god utdannelse, men får ikke jobb som svarer til utdannelse.

De to hovedpersonene blir likevel gode venner og snakker godt sammen. Fru Wall snakker, eller kanskje så sterkt som gnåler mye om sin sykdom og sine problemer. Owita lytter og gir råd. Det viser seg etter hvert at han har sitt å slite med, men det snakker han ikke mye om. Hvordan ulike mennesker takler sykdom og problemer er individuelt. Kanskje noen og enhver kan få noe å tenke på etter å ha lest denne boka!

EMN

En nydelig og fremfor alt ärlig bok om vennskap, hagestell og alvorlig sykdom.Forfatteren sparar ikke på å fortelle om sine litt pinlige tanker om seg selv og tanker i forhold til andre. Gjennkjennbart i hvert fall for meg! Det er en veldig langsom bok og i begynnelsen var jeg i ferdig med å gi den opp..men ende opp med å like den svärta godt!

Til min overraskelse ble også Giles`øyne fyllt av tårer. "Jeg skal kanskje ikke være den som kritiserer. Mange ganger lurer jeg på om jeg har vært for streng mot guttene mine, for rask til å peke på det som har vært dårlig, istedenfor det som er bra. Men de har alltid vært kjekke gutter. Jeg ser det mye klarere nå. Hvorfor maste jeg så veldig om små ting som egentlig ikke spilte noen rolle?"

Skjønnlitterære bøker med hage og det/de som lever i hagen som element. Bøker til å lese i skyggen under en pause i hagearbeidet, eller gi litt næring når hagen er i dvale vinterstid. Vil gjerne ha tips til flere bøker som kan passe på denne listen.

• "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Tre ting om Elsie" av Joanna Cannon