Overvåket

Edward Snowden, NSA og overvåkningsstaten

av (forfatter), Eivind Lilleskjæret (oversetter) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Cappelen Damm 2014 E-bok

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202440398

EAN 9788202440398

Omtalt person Edward Snowden

Satt en stund før jeg greide å klassifisere boken som "faglitteratur", det er heller ikke dekkende, men jeg hadde ingen kategori som passet bedre. Journalistikk i bokform kunne vært en sjanger, for det er lite annet. Det er lettere å si hva dette ikke er. Det er ikke en biografi om hverken Snowden eller Greenwald. Det er ikke et forsøk på å skrive skjønnlitteratur om et alvorlig emne.

Dette er en "varsku" bok om overvåkningen som allerede skjer i dag og hvilke konsekvenser det vil få videre. Som norsk er det spesielt skuffende at dette har tatt seg opp under Obama sin regjering, som nordmann har jeg - via media - fått et godt inntrykk av hva som skjer mens han har vært president.

Selv etter å ha lest boken, og denne boken - for meg - er "å preike for menigheten", er det vanskelig å ta det innover seg. Jeg jobber med IT og er veldig klar over hva som ligger i "de store tallene". Det å lage statistikk over hva som har skjedd og bruke det som styringsparameter er en voldsom kraft. Det trenger man selvfølgelig ikke å jobbe med IT for å mene - se på nettavisene sin dreining mot å få lesere (bedre kjent som "klikkhoreri"), så er det åpenbart hva det styres etter.

Jeg også ser tegnene på at det jeg gjør digitalt får en konsekvens som jeg ikke liker. Flybilettene som mannen min bestiller til ungene dukker på magisk vis opp i kalenderen min. Jeg får en forespørsel fra LinkedIn om å kontakte en mann som jeg har sendt to mailer til (ikke i jobbsammenheng), men fra gmail kontoen min.

Alikevel, har jeg store problemer med å skjønne omfanget av overvåkningen, enn videre ta det inn over meg. Må med skam (?) bekjenne at jeg opplevde SPECTRE (siste James Bond filmen) som noe jeg ble mer påvirket av. Påvirket i den forstand at jeg opplevde at jeg burde gjøre noe.

En skremmende bok om Obama-administrasjonens massive og ulovlige overvåkning. Bør være obligatorisk for alle som er opptatt av ytringsfrihet.

Som andre har påpekt er en del av de tekniske beskrivelsene i noen av kapitlene rimelig avanserte, men alt i alt er dette en thriller fra virkeligheten som dessverre overgår det meste av det verdens ledende krimforfattere greier å koke sammen.

Viktig bok! Bør leses av alle samfunnsengasjerte mennesker. Ikke bli avskrekket av et relativt tung og teknisk kapittel 2. Det kan skummes gjennom. Resten er meget bra

Vanskelig å gi terningkast til denne boka. Terningkast 6 for viktighet - boka er utvilsomt et svært viktig dokument i debatten om elektronisk overvåking. Snowden ofret hele sitt vanlig liv, karriere, familie osv for disse avsløringene. Hans største bekymring var likegyldighet, at folk skulle trekke på skuldrene og ikke bry seg. Samtidig blir siste halvdel av boka litt for lang og utflytende og inneholder stort sett Greenwalds argumenter mot overvåking osv. Denne delen kunne ha vært strammet opp og kuttet litt. Men alt i alt en av de virkelig viktige bøker om statens kontroll av enkeltmennesker.

Omfattende, klassisk videoforedrag : Frihet og Overvåkning

ved Edw. Snowden

There’s little innovation in social and other policies because the UN
and the existing players won’t just let you start a new country.

(...)

I am equally unhappy with any involvement into people’s lives by
big governments –
overregulation and over-taxation in the EU makes me just as sad
as the cases of the prosecution of opposition in Russia.

There are no genuinely free countries – freedom of speech and
self-expression and entrepreneurship is limited
almost everywhere, but in different ways.

( Pavel Durov - software-arkitekt, post-Snowdenist, Putin-protestant )

• "De opplyste - roman" av Øystein Stene
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "Fjordman - portrett av en antiislamist" av Simen Sætre
  • "Small talk - hvordan snakke om det meste med de fleste" av Thomas Leikvoll
  • "Systemfeil" av Edward Snowden
  • "Kister av sink - sovjetiske stemmer fra krigen i Afghanistan" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Kongonotatene - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "KonspiraNorge" av John Færseth
  • "Putin - mannen uten ansikt" av Masha Gessen
  • "Stå imot - si nei til selvutviklingen" av Svend Brinkmann
  • "Placebodefekten - hvorfor alternativ behandling virker som det virker" av Gunnar R. Tjomlid