Over ævne 1 og 2

Gyldendal 1994 Heftet

Boka består av to skuespill. I "Første stykke" møter leseren presten Adolf Sang og hans kone, som ligger syk. Det er prestens overbevisning at hans kone kan helbredes ved tro; gjennom underet. I "Annet stykke" møter leseren Adolf og Klara Sangs to barn, Elias og Rakel. Her innvies leseren i et nytt miljø, og grunntemaet er flyttet fra det religiøse til det sosiale. Stykket er preget av begivenheter og erfaringer som Bjørnson høstet, da bl.a. fyrstikkpakkerskene i Kristiania gikk til streik, og det oppstod sosial uro.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205223479