Oss

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Press 2014 E-bok

Møt Douglas Peterson, 54 år. Han er en nokså vellykket mann. Bortsett fra at han føler seg gammel. Og at livet hans går i oppløsning rundt ham. Kona Connie, som han elsker så høyt og har vært gift med i 21 år, har nettopp fortalt at hun vil gå fra ham. Sønnen Albie har blitt 18 og kan nesten ikke snakkes til lenger, og til høsten flytter han på college. Snart er alt borte. De skal bare på ferie først. En siste ferie sammen, en siste ferie for «oss»: reisen gjennom Europas storbyer som de har snakket om så lenge. Underveis skjønner Douglas at det er for tidlig å gi opp. Han legger en plan: en plan for å vinne tilbake sin kones kjærlighet og gjenopprette forholdet til sønnen - ett steg av gangen.

Forlag Press

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Europa

Et samlivsbrudd er noe av det verste som kan ramme et menneske. I Oss varsler Connie at hun vil gå fra ektemannen Douglas allerede på første side, noe han besvarer med en resignert, småmorsom kommentar. Noen sider senere ligger de omslynget i senga på hotell i Paris, hvor de kvitrer og koser seg. Men skilles, det skal de visst. Det er noe sitcom-aktig lett over Oss som gjør det vanskelig å bli grepet av den. Når Oss likevel ikke føles bortkastet, skyldes det David Nicholls fine formuleringsevne, og de mange korte kapitlene som gjør den vanskelig å legge fra seg. (Hele omtalen ligger på Sølvbergets nettsider.)

En bok hvis cover gir inntrykk av å være en enkel, litt dum sak. Det er ikke tilfelle. Jeg har lest En dag av samme forfatter, men denne er bedre. Lavmælt ironisk humor, gode formuleringer og en historie som ikke går helt som jeg hadde trodd den skulle.

Tematikken håndteres på en måte som gir meg noe, som ikke bare er til lett underholdning. Den sier noe om hvordan det er å gå fra å være sønn til selv å bli far til en nesten-voksen gutt. Hva gjør det med seg selv? Hva skjer med hver av dem som er i et langvarig forhold? Hvordan endres en av foreldrerollen?

Boken overrasket meg, jeg hadde ikke trodd at den skulle ha den dybden den har.

"Us" av David Nicholls. Årets 65. bok skuffer ikke!
Samliv og potensielt samlivsbrudd står sentralt i denne boka. Nettopp derfor var jeg litt skeptisk og klar for klissete følelsesladet sutring.

Frykta klisjéfull kjærlighetshistorie. Fant svart humor, spissformuleringer, følelser pakka inn i unngåelse og benektelse, situasjoner en føler seg igjen i, smarte observasjoner og formuleringer, alt sammen fortalt fra Douglas Petersens synspunkt.
Rett før han skal reise på ferie med kona og sønnen, kunngjør kona at hun kanskje vil skilles. Det kommer fullstendig uventet på ham. Ferien er allerede betalt og bestilt og det er siste sommeren med sønnen før han (sannsynligvis) flyttet hjemmefra. Så skilsmisse eller ei, på ferie skal de. Alle tre. Sammen. Sånn ca sammen, iallfall.

Vi følger Douglas gjennom denne tiden, samtidig so vi får innblikk i han og konas fortid sammen, hvordan de møttes og utviklet et forhold. Et forhold som virker bunnsolid. Trass i det alvorlige og noe dystre temaet, er dette likevel en "feel good" bok. Mye humor, britisk humor. Til tider kan det kanskje til og med beskrive som satirisk også. Lettlest og med korte kapitler. Akkurat slik jeg liker det! Anbefales

En herlig bok! Jeg har ledd høyt mange ganger, samtidig som boken er trist og full av gode betraktninger. Anbefales! :)

Helt grei underholdningsroman.

"...; du skal ikke tro, du skal vite. Som den gamle veilederen min pleide å si: 'To assume makes an ass of u and me!' "

Skriving er forlengelsen av lesing. Her er de jeg leste (og deretter omtalte på Sølvbergets nettsider) i 2015.

Liste over bøkar eg les i 2015 og mi særdeles korte meining om dei.

Bøker jeg har lest i 2018.

• "Ivy & Abe" av Elizabeth Enfield
  • "Versjoner av oss" av Laura Barnett