Oslo - et eventyr

litterære vandringer

Kagge 2019 Innbundet

bli med på en annerledes tur gjennom Oslos gater med forfatter Erik Fosnes Hansen som litterær veiviser. Han tar oss med i
sporene etter Hamsun, Undset, Saabye Christensen, Kjærstad og andre forfattere som har elsket og hatet byen, og som har beskrevet
den i romaner, skuespill og dikt. Oslo-folk snakker gjerne om omgiv elsene når de skal berømme sin egen by; de fremhever Marka og fjorden.
Fosnes Hansen vil heller skrive om det urbane Oslo. Han leter etter skatter på Vår Frelsers gravlund, han besøker Oskar Braatens østkant,
han følger Johan Borgens Lillelord fra Skillebekk til Grünerløkka, han støter ustanselig på Henrik Wergeland, og finner nye litterære helter i
Zeshan Shakars Tante Ulrikkes vei. Og hvem var nå egentlig Tante Ulrikke? Denne boken gir deg et nytt blikk på den lille storbyen, og
inspirerer både til byvandring og til lesning.

Forlag Kagge

Elsker denne boka! Er veldig glad i Oslo, og her får kjente og kjære forfattere anledning til å prege stemningen i ulike bydeler.

• "Lykkelige dager" av Sigrid Undset
  • "Dikterdronningen - Sigrid Undset" av Sigrun Slapgard
  • "Fordi det er bittert, og fordi det er mitt hjerte" av Joyce Carol Oates
  • "Slekters gang - fortellinger fra et glemt land" av Jan Kjærstad
  • "Ugler i mosen" av Agatha Christie
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født - roman" av Mona Høvring