Oslo

1980-2000

av (forfatter), Stig-Audun Hansen (forfatter) og Knut Are Tvedt (forfatter).

Kom forlag 2011 Innbundet

Gjennom ca. 400 fotografier gir boka et tidsbilde av Oslo i perioden 1980-2000. Fotografiene formidler hva som opptok oslobefolkningen i form av tidsstrømninger og ulike hendelser. Har sak- og personregister.

Femte bind i OSLO-bokserien, som med dette bindet dekker hele 1900-tallet. OSLO 1980-2000 er tiårene da bykjernen får en ny himmelrand og nye oaser. Dette skjer gjennom signalbygg som bl.a. Oslo Plaza Hotel, samtidig som deler av bytrafikken flyttes under jorda, og det blir skapt store trafikkfrie områder som Rådhusplassen og Akershusstranda. Dagliglivet i Oslo forandrer seg på flere måter. Ikke minst utvikler oslofolk i disse tiårene en bevissthet om at vi lever i en flerkulturell by, med de muligheter og utfordringer dette medfører. Oslo er i stadig forandring - og de rundt 400 bildene og de ledsagende tekstene gir en spennende reise tilbake til en tid vi regner for vår egen. Men der likevel så mye er annerledes enn i dag. Til sammen dekker de fem OSLO-bøkene nå hele tidsperioden fra 1900- 2000. Serien gir et unikt innblikk i byens historie og folkeliv, der hovedfokus hele tiden er den nære hverdagen. Bøkene er et godt verktøy med tanke på å lage bro mellom generasjonene. Her er nok av referanser å ta tak i, uavhengig av alder. Til sammen presenterer OSLO-bøkene over 2000 bilder i stort format. Hvert bilde forteller sin historie. Og ikke minst: mange av bildene vil gi leseren assosiasjoner til egne historier. Minnene strømmer på når de får litt hjelp. Her er bare å gi seg hen!

Forlag Kom forlag

Omtalt tid 1980-1989 1990-1999