Oslo

1960-1980

av (forfatter) og Stig-Audun Hansen (forfatter).

Kom forlag 2008 Innbundet

Gjennom ca. 400 fotografier gir boka et tidsbilde av Oslo i perioden 1960-1980. Fotografiene formidler hva som opptok oslobefolkningen i form av tidsstrømninger og ulike hendelser. Utdanningsrevolusjon, kvinnefrigjøring, Vietnamkrigen, narkotikamisbruk, økende bilisme, miljøspørsmål og sanering av sentrale bystrøk er blant temaene.

OSLO 1960-1980 formidler de spennende 1960- og 1970-årene i Oslo, med sterke ideologiske strømninger og store forandringer samtidig som hverdagslivet for det brede lag av Oslos befolkning står i sentrum. For noen er dette barndommens og ungdommens Oslo, for andre er det en del av familiens historie. Gjennom mer enn 400 bilder ønsker vi å gjenskape mange nok øyeblikk fra denne tiden til at de som selv har opplevd den, kan finne igjen brokker av sin egen historie. Og for generasjonene etter: å bli bedre kjent med disse to tiårene som er deres nære fortid. Jon Gunnar Arntzen er frilans lokalhistoriker og mangeårig byguide. Han har bl.a. vært sentral medarbeider i flere utgaver av Oslo byleksikon. Stig-Audun Hansen arbeider som frilans billedredaktør og fotograf. Han har arbeidet med flere bokutgivelser relatert til kunst- og kultur.

Forlag Kom forlag

• "Sonja - Norges kronprinsesse" av Randi Bratteli
  • "Hvem hva hvor 1999 - Aftenposten aktuelle oppslagsbok" av Aftenposten
  • "Narvik 1940" av Bjørn Bjørnsen
  • "I medgang og motgang - erindringer 1955-65" av Einar Gerhardsen
  • "Olav - menneske og monark" av Jo Benkow
  • "Det handler om mennesker" av Thorvald Stoltenberg
  • "Mennesker og politikk - erindringer 1965-78" av Einar Gerhardsen