Oslo

1900-1925

av (forfatter) og Stig-Audun Hansen (forfatter).

Kom forlag 2010 Innbundet

Gjennom ca. 400 bilder og tilhørende bildetekster gir boka et bilde av bylivet i Oslo i perioden 1900 til 1925. Den følger utviklinga fra den siste sporvognshesten blir satt på stallen i januar 1900 fram til den første radiosendinga går på lufta i desember 1924.

Oslo/Kristiania 1900-1925, tar oss med tilbake til våre oldeforeldres by. Det var en by med voksesmerter og store kontraster mellom rike og fattige. Samtidig bar den med stolthet sin status som hovedstad i det selvstendige Norge og var innfallsport for den rivende teknologiske utvikling landet vårt opplevde i disse årene. Gjennom nærmere 400 bilder og innholdsrike bildetekster formidles store og små begivenheter i byens liv, og boken gir et spennende innblikk i hvordan datidens mennesker opplevde byen sin. Vi følger utviklingen fra den siste sporvognshesten blir satt på stallen i januar 1900 til den første radiosendingen går på luften 15. desember 1924. Vi møter alt fra sultne barn i matkø til Oscar Mathisens triumfer på isen. Kort sagt: Vi tar Kristiania på pulsen og lar oss fascinere av livskraften i denne byen, like sterk den gang som i dag.

Forlag Kom forlag

Omtalt tid 1900-1945