Ormeegget

Edvard Frosts ekspedisjoner

Cappelen Damm 2016 Heftet

"Dette egget ble funnet av en smugler i en undersjøisk grotte og solgt til kapteinen," begynte fru Munthe. Hun holdt beholderen opp foran seg så lyset fra en gasslykt ble reflektert i glasset. Egget vugget litt i den spøkelsesaktige, grønne spriten.
"Dette," sa fru Munthe og stirret som forhekset, "er Midgardsormens egg."

Edvard Frost (15) kjeder seg som hjelpegutt på Samlerens herregård. Så en dag dukker en søkkvåt kaptein opp med et håndtegnet kart, og Samleren kaller inn sitt beste mannskap til en ny ekspedisjon. Men jakten på Midgardsormens egg blir farligere enn Edvard hadde forestilt seg.

Ormeegget er den andre boka om Edvard Frosts ekspedisjoner. Med finurlig humor og høyt tempo tar Alexander Løken med seg Edvard og leseren langt til havs og enda dypere inn i den nordiske mytologien. Første bok i serien, Trollskallen, ble tildelt Bokslukerprisen i 2015 og ble også nominert til ARKs barnebokpris. Trilogien avsluttes med Ulvehammeren.

ISBN13 9788202510213

EAN 9788202510213

Genre Fantasy

Omtalt tid 1800-tallet

Likte ikke denne like godt som den første. Ble noen litt enkle løsninger, og det kan virke som forfatteren ikke stoler helt på historien og pøser på med i overkant mye action for sikkerhets skyld. Historien om egget er spennende nok i seg selv, synes jeg. Når det er sagt, må jeg si at dette også er en skikkelig pageturner av en spenningshistorie. Liker at det tas tak i mer ukjente deler av den norrøne mytologien og Edvard er en skikkelig helt. Vil anbefale både denne og forgjengeren til spenningssøkende unger.