Orlando

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Pax 2021 Heftet

I denne romanen møter vi Orlando, først som en aristokratisk unggutt på slutten av 1500-tallet. Vel 300 år senere har Orlando skiftet kjønn, og blitt en moden kvinne midt i 30-årene. Forfatteren skal ha påbegynt denne romanen som en spøk, og som en hilsen til en hun en gang hadde et kjærlighetsforhold til. Men under overflaten ligger hennes temaer om kvinnens stilling, kjønnets betydning, tidens gang, øyeblikket og evigheten. Har register.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2021

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet 1500-tallet

Omtalt sted England

[...] where the Mind is biggest, the Heart, the Senses, Magnanimity, Charity, Tolerance, Kindliness, and the rest of them scarcely have room to breathe.

‘If this is love,’ said Orlando to herself, looking at the Archduke on the other side of the fender, and now from the woman's point of view, ‘there is something highly ridiculous about it’.

Slik bl.a. blir starten på det nittende århundret beskreve: "Så tvang en omlegging i kostholdet seg gjennom. Muffins og tekaker ble oppfunnet. Kaffe erstattet portvin etter middag, og ettersom kaffe krevde en dagligstue der en kunne drikke den, og dagligstuen glasskap, og glasskap kunstige blomster, og kunstige blomster peishyller, og peishyller pianoforter, og pianoforter ballader, og ballader (her hopper vi over et par ledd) et utall av små hunder, løpere og pyntegjenstander av porselen, så ble hjemmet - som var blitt umåtelig viktig - fullstendig forandret."

Hun var jo gift, men når ens ektemann uavlatelig drev og rundet Kapp Horn, kunne det da kalles ekteskap? Når en likte ham, kunne det da kalles ekteskap? Når en likte andre mennesker, kunne det da kalles ekteskap? Og endelig, når en fremdeles ønsket mer enn noe annet i verden, å skrive dikt, kunne det da kalles ekteskap? Hun hadde sine tvil.

A silly song of Shakespeare's has done more for the poor and the wicked than all the preachers and philanthropists in the world.

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo