Orestien

av (forfatter) og Erling T. Gjelsvik (gjendikter).

Eide forl. 1991 Heftet

Brøde, gjengjeldelse, forsoning er motivkretsen som danner strukturen i Orestes-trilogien, Aiskylos' mektige drama om blodhevn. Mannen som fullbyrdet den greske tragediens utvikling og ble dens første mester, skrev mer enn 90 dramatiske verker. Av trilogiene er bare denne ene bevart. Den har til gjengjeld holdt seg uvanlig godt - denne besettende skildringen av en families sammenbrudd, mot en bakgrunn av samfunnsmessig forfall og moralsk oppløsning i Trojanerkrigens slagskygge.

Forlag Eide forl.

Utgivelsesår 1991

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest Orestien er at det var utrolig underholdende. Oversetteren hadde gjort det lett å lese og en ble involvert i karakterenes liv. Det var spennende da Orestes kom hjem og fant søsteren sin, og også da de to skulle drepe moren. Men mest var det fint å lese strofene og forestille seg dette oppført. Dette er det første skuespillet fra antikken jeg leser, og det var ikke avskrekkende.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Trekket mot nord" av Tayeb Salih
  • "Moderne litteraturteori - en innføring" av Atle Kittang
  • "Dikt fra antikken til vår tid - Vestens lyrikk gjennom 2700 år" av Jon Haarberg
  • "The crying of lot 49" av Thomas Pynchon
  • "Klassisk litteraturteori - en antologi" av Eiliv Eide
  • "Moderne litteraturteori - en antologi" av Atle Kittang
  • "Nils Klims reise til den underjordiske verden" av Ludvig Holberg
  • "Det røde rommet" av August Strindberg
  • "Dyp rød 315 - roman" av Helene Uri
  • "Erasmus Montanus, eller Rasmus Berg - comoedie udi fem akter" av Ludvig Holberg
  • "Epp - roman" av Axel Jensen
  • "Dalen Portland - roman" av Kjartan Fløgstad