Ordfabrikken

av (forfatter), Valeria Docampo (illustratør) og Helene Uri (oversetter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Den store ordfabrikken ligger i et land hvor nesten ingen snakker. Man må kjøpe ord for å kunne si dem, og det er veldig dyrt å kjøpe ord. Noen ord kan man finne i søppelbøtter eller kjøpe på salg, men det er ord som man ikke trenger særlig ofte. Filip er forelsket i Siri, men han har ikke penger til å kjøpe de ordene han helst vil si. Han fanger tre ord med sommerfuglnettet sitt og sparer dem til en spesiell anledning.

Tenk om du bodde i et land der menneskene nesten aldri snakker sammen? Det er landet med den store ordfabrikken. Her må man kjøpe ordene og svelge dem for å kunne si dem. Det koster mye å snakke. De som ikke har penger, roter av og til i søplebøttene, og om våren kan man kjøpe ord på salg, men disse ordene er ikke så veldig interessante. En gang imellom kan man finne noen ord i luften som barna kan fange med sommerfuglnettene sine. Men kanskje er det ikke alltid så viktig hva man sier, men heller hvordan man sier det ... "Ordfabrikken" er en poetisk og vakker bildebok om ordenes betydning.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788203254260

EAN 9788203254260

Bildebøker voksne burde lese for sin egen del, fordi de er fantastiske.
Men jeg regner med at barn vil lese en annen historie i dem, så de kan også egne seg for dem ;-)

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

Dette er en liste for de som ønsker å lese for voksne. Disse bøkene er testet ut på Bokcaféer for voksne mennesker.

• "Stella strandløve" av Marie-Louise Gay
  • "Onkel Gunnar koker saus" av Marry Áilonieida Somby