Ordbok for underklassen

slå tilbake mot byråkratispråk og nyord fra næringslivet

av (forfatter) og Jon Severud (forfatter).

Spartacus 2013 Heftet

Skarp og lettbeint selvhjelpsbok som avkler byråkratispråk og frustrerende moteord i arbeidslivet. Lenge har arbeidstakere vært hjemsøkt av et kvelende kontrollbyråkrati med omfattende rapporteringskrav. Det spørres etter "kundematriser" og "biomasse", det innkalles til "dialogmøter" og etterlyses "kriterier for måloppnåelse". Terminologi fra vareproduksjon smyger seg inn over alt og intetsigende svada er på alle lederes lepper. Språket kan forsterke avmaktsfølelsen hos mange. I denne boka får du en alfabetisk oversikt over nyord som invaderer hverdagen vår. Med skarpt blikk og humor analyserer forfatterne ord det går inflasjon i og viser dem fram som ofte tanketomme hersketeknikker. Nå kan du slå tilbake og avsløre de språklige hersketeknikkene som bedriftsøkonomien og New Public Management har innført påa rbeidsplassen din! Med forord av Morten Strøksnes. Arne Klyve er undervisningssjef ved Bergensklinikkene. Han har begrenset omstillingsevne, men deltar gjerne i monologmøter. Jon Severud er norsklektor og lavterskelskribent med mye erfaring fra den analoge læringsplattformen. Motstander av positiv tenkning. "medarbeidertilfredshetsundersøkelser: Egnet dialogforum til å ta opp arbeidsmiljøproblemer, for eksempel notoriske belastningsskader fra eksponering for ubegripelig lange ord." [fraboken]

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2013

Genre Humor

Språkforvirra?
I disse valgkamptider florerer ord og uttrykk som kan være vanskelig å forstå for en menigmann. Hva betyr alle disse nyordene som politikere og byråkrater strør om seg?
Med humor og skarphet viser Ordbok for underklassen vei i tåkeheimen. Anbefales!

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Om velferdsordningene våre og mytene som truer dem" av Lotta Elstad
  • "Norske forskingsbragder - vitskaplege oppdagingar gjennom 150 år" av Unni Eikeseth
  • "Hva er antikken" av Christine Amadou
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Hva er middelalderen" av Leidulf Melve
  • "Europas skam - rasister på frammarsj" av Lisa Bjurwald