Oppgjørets time

en sak for inspektør Morse

av (forfatter) og Kurt Hanssen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2011 Innbundet

Yvonne Harrison blir funnet drept i sitt hjem. Ett år etter, er mordet ennå ikke oppklart. Morse blir satt på saken og vanligvis er det slike jobber han elsker. Men han vegrer seg for å lede etterforskningen selv etter at nye bevis er dukket opp. Det viser seg at Morse en gang kjente Yvonne og at han kanskje vet mer om hennes død enn han vil ut med. Dette er den trettende boka om inspektør Morse.

Det er ett år siden Yvonne Harrison ble funnet drept i sitt hjem - naken og påsatt håndjern. Drapssaken har opptatt politiet, men de har ikke kommet noen vei. Enkelte undrer seg over at inspektør Morse ikke har tatt saken, som de anser er perfekt for ham. Selv ikke etter at noen nye opplysninger kommer frem, vil Morse ha noe med saken å gjøre. Hans gode kompanjong, Lewis, begynner å fundere på om denne motviljen skyldes at Morse på en eller annen måte er innblandet i drapssaken. Lewis' frustrasjon blir ikke mindre når han oppdager at Morse faktisk kjente drapsofferet. Dette er Colin Dexters trettende og siste krim med inspektør Morse i hovedrollen. Oversatt av Kurt Hanssen COLIN DEXTER (f. 1930) sluttet på skolen da han var tolv år. Derfor var det ingen liten prestasjon at han en del år senere klarte å bli tatt inn som student på Cambridge. Etter studiene arbeidet han som lærer i tretten år. Så valgte han å slutte på grunn av en tiltakende døvhet. Da han leste sine første krimbøker, slo det ham at dette kunne han gjøre bedre selv. Men i motsetning til de fleste lesere som gjør seg slike tanker, satte Colin Dexter seg ned og gjorde det. Resultatet ble den første inspektør Morse-romanen, Siste buss til Woodstock, som kom ut i England i 1975.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906688