Oppfinnere som døde av sin egen oppfinnelse

Ljå forlag 2014 Heftet

Opp gjennom historien har en lang rekke oppfinnere og patenthavere møtt sin undergang som følge av egendesignede innretninger. Noen av disse anordningene ble ansett som trygge og til nytte for samfunnet, mens andre ble selv i sin samtid sett på som hasardiøse leflinger med livets skjøre natur.

Oppfinnerne som døde av sin egen oppfinnelse er en studie av menneskelig kreativitet, skaperkraft, pågangsmot og dumdristighet. Fra den rivende, teknologiske utviklingen i tiden rundt den industrielle revolusjonen og frem til våre dager, handler boken om oppfinnerne som gjorde sitt for å gjøre verden litt bedre, men som til slutt ble sviktet av sine egne oppfinnelser - på verst tenkelige vis.

Forlag Ljå forlag

Utgivelsesår 2014

Skal ein flire av folk som døyr? I utgangspunktet skal ein ikkje det. Likevel, når det blir fjernt nok i tid eller rom finnest det av og til dødsfall som er så bisarre, ironiske eller på annan måte merksnodige at det blir vanskeleg å la vere å lee litt på smilebandet.

Tittelen på boka seier det meste. Dette er eit knippe på 30 anekdoter om vitskapsmenn, ingeniørar, oppfinnarar og andre som på ein eller annan måte blir offer for sitt eige verk. Enkelte av historiene er beint fram tragiske, andre har eit god posjon av lagnaden sin ironi, og atter andre tener som strålande eksempel på menneska sin galskap.

Boka er lettlest, og med mange fotografi og illustrasjonar. Likevel kjenner eg på at forfattaren kunne ha gjort meir ut av historiene. Dei fleste av dei kunne med fordel ha vært fortalt grundigare. Boka er dessutan kjemisk fri for referanser, noko som åpnar for spekulasjonar om faktainnhaldet i anekdotene. Meir pirk; ein del av historiene er strengt tatt ikkje om oppfinningar. Til dømes, om ein har bygd ein rask bil og krasjer med den så har ein ikkje dermed funne opp bilen. Skal eg også nemne at boka kunne ha hatt godt av ein grundigare språkvask? Ja, eg nemner det.

Likevel er det underhaldande lesing, og ein kan ikkje unngå å la seg imponere over enkelte av desse menneska som har hatt så stor tru på oppfinninga si eller konstruksjonen sin at dei set livet på spel for å sjekke om den virkar. Eg legg også merke til at der ikkje er nokon damer som har hovudrolla i nokon av anekdotene. Dette stemmer veldig bra med oppfatninga mi om at damer i gjennomsnitt er flinkare enn menn til å vurderer risiko.

Ubåtens keitete brukergrensesnitt skulle snart komme til syne på tragisk vis. Under et testtokt i august 1863 kom en marineløytnant i skade for å tråkke på en spak som fikk ubåten til å dykke, til tross for at lukene ikke var skalket.

For å bevise at ethyl var harmløst, innkalte Midgley til en pressekonferanse, hvor han vasket hendene i ethyl og innåndet ethyl fra en åpen beholder i et samfullt minutt. Myndighetene i New Jersey ble ikke nevneverdig overbeviste og stengte fabrikken kort tid etter.

• "Fakta om Finland" av Erlend Loe
  • "Utsikt til paradiset" av Ingvar Ambjørnsen