Opp Oridongo

av (forfatter) og Håvard Bakke (oppleser).

Cappelen Damm 2010 Lydfil

Til en liten øy på Nordvestlandet ankommer en dag en mann med hatt og koffert. Han heter Ulf Vågsvik, er rundt femti, har tatt et nytt navn og lagt fortiden bak seg. En kvinne fra øya har sendt brev og invitert ham på besøk. Men Ulf har pakket for å bli.

Format Lydfil

ISBN13 9788202313845

EAN 9788202313845

Omtalt sted Vestlandet

Ulf Vågsvik reiser fra Oslo til sin venninne på Nord - Vestlandet. Han har ikke sagt fra at han kommer for å bo der. Mye blir forandret da en hel familie fra Holland også kommer for å bli på dette lille øysamfunnet. Ny bro til 270 millioner kommer ikke mange skattebetalere tilgode, og er helt uforståelig for Ulf, som kommer fra urbane strøk.

Man skal ikke stirre hverandre i øynene dersom det ikke finnes gode grunner til det. Det er ikke nødvendig. Man kan lett gå seg vill i hverandres blikk.

Hva har ikke et menneskes hender vært med på gjennom et langt liv ? Hva har vi ikke holdt oss fast i ? Grepet om, eller støtt bort fra oss ?

Det humres i stuen.
Finnes vakrere lyder til i verden? Enn den fra en mann og en kvinne som sitter sammen og humrer i skumringen,
mens det knitrer i vedovnen?
En ren latter ville blitt noe ganske annet. Det er noe med den lavmælte humringen. Noe intimt og innforstått.

Men slipset til Magne vil jeg ikke ha. Ikke fordi det er slipset til Magne, naturligvis, men fordi slipset, selve plagget (eller hva man skal kalle det), ikke kler den type mann som jeg liker å fronte. Reresentere. Når menn som jeg eller Magne, for ikke å snakke om Reinert på Neset får på oss et fargesprakende tøyflak rundt halsen, til alt overmål strammet med en knute rett under adamseplet, ja så ser det ufritt og arrangert ut. Enhver idiot forstår at der står en mann med et fremmedlegeme rundt halsen. Der står det en mann som gjør seg til.

Jeg kommer til å tenke på noe min morfar ofte gjorde når jeg var urolig. På besøk hos ham og mormor. For det nytter ikke å nekte. Jeg var en rastløs, liten sjel.
Han pleide å løfte meg opp foran den store koksovnen i stuen og la meg stirre inn i glohaugen.
Så nå gjør jeg det samme. Jeg åpner smijernsdøren, der de kløvde bjerkekubbene ligger som rød-gule ormer, og hvor små grønne og blå flammer skyter vislende ut av asken . Det slår meg at det er et urgammelt triks, kanskje det aller eldste, når det gjelder å roe ned så vel gammel som ung. Slik har vi sittet . I hundre, tusenvis av år.
Slik vi nå sitter. Gutten og jeg.

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Her er min oversikt over bøker jeg har lest i 2010. Listen lages mest for min egen del. Jeg liker å kunne se tilbake på hvilke bøker jeg har likt/ikke likt i jakten på nye leseopplevelser.

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

• "En lang natt på jorden" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Ut av ilden - roman" av Ingvar Ambjørnsen