Operasjon Raptor

av (forfatter), Steve Pieczenik (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Tiden 2000 Innbundet

I år 2025 dominerer internett verden og kriminaliteten truer med å dominere internett. Nettspeiderne er en frivillig organisasjon av unge nettbrukere som forsyner politiets spesialavdeling Net force med opplysninger. De vikles stadig inn i både virkelige og virtuelle kamper på liv og død.

Kamp på liv og død for Nettspeiderne i intens fortelling fra år 2025 om balansegangen mellom datasimulering og virkelighet. Året er 2025. Internett dominerer verden og kriminaliteten truer med å dominere internett. Spesialavdelingen Net Force er opprettet for å bekjempe terror og kriminalitet på og rundt nettet. Nettspeiderne er en frivillig organisasjon av unge nettbrukere som forsyner Net Force med opplysninger. De vikles stadig inn i virtuelle kamper på liv og død. Unge Julio Cortez har vært en av de beste pilotene i det årlige verdensmesterskapet i simulerte luftkamper basert på virkelige slag. Så må han flytte med foreldrene tilbake til Corteguay, der faren skal stille til presidentvalg. De andre Nettspeiderne fortsetter med konkurransen, men i et virtuelt slag dukker Julio plutselig opp med et desperat rop om hjelp! Det viser seg at Julio og familien hans har blitt kidnappet og risikerer å dø. Nettspeiderlaget må bruke all sin kløkt for å overbevise verden om at kameraten og familien er i fare. Og hvis ingen vil høre på dem, er de rede til å gjøre hva som helst for å redde familien Cortez selv. Operasjon Raptor er fjerde bok i Net Force-serien for ungdom. Boken er skrevet i samarbeid med Steve Pieczenik. Oversatt av Henning Kolstad.Tom Clancy (f.1947) er opphavsmannen til sjangeren "teknothriller". Siden debuten, Jakten på Rød Oktober (1986), har han stadig imponert med sine omfattende kunnskaper om moderne våpensystemer, teknologi og terrorisme.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Serie Net force for ungdom (4)

Genre Science fiction Agenter og spioner

• "Nettvandaler" av Tom Clancy