Operasjon Mørkemann

av (forfatter) og Hans Jørgen Sandnes (illustratør).

Bonnier norsk forlag 2022 Innbundet

Oliver velter på sykkel på Sletta fordi det er gravd mange dype hull i bakken - de ansvarlige bør jammen betale for et nytt sykkelhjul. Ulike undersøkelser fører Tiril og Oliver til det avsidesliggende Rønneberget og et møte med Mørkemannen, men da de finner et mystisk kart føres etterforskningen i en ny retning. For å komme til bunns i saken må de tenke kreativt om både fortid og nåtid.

Bøkene om Detektivbyrå nr. 2 er en av Norges bestselgende barnebokserier gjennom tidene, med et opplag på hele 3 millioner bøker. Flere av dem er filmatisert, og det er også laget teaterforestilling basert på det populære universet. Jørn Lier Horst skriver spennende og virkelighetsnær krim fra den lille byen Elvestad. Hans Jørgen Sandnes utfyller fortellingene med sine fargerike og detaljerte illustrasjoner.
I hovedrollene treffer vi barna Tiril og Oliver - og hunden Åtto - som samler bevis, leter etter sammenhenger og jakter på forbrytere. I 2022 ble de tre karakterene kåret til tidenes beste barnebok-karakterer av bransjenettstedet Bok 365.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2022

Serie Detektivbyrå nr. 2 (2)

Genre Politi og detektiver Spenning

Horst sin nye serie for barn er utrolig bra! Leste Operasjon mørkemann i dag for min niåring, og dette var spennende! Horst har klart å skrive på en slik måte at det ikke var vanskelige ord for barna, og det er bare å leve seg inn i handlingen for store og små.

Boka er passe lang, i underkant av 100 sider, noe som gjør den veldig overkommelig for barn som leser selv. Illustrasjonene er veldig fine, og supplerer teksten veldig fint. Kartet først og sist i boka er greit å slå opp på av og til for å se hvor handlingen utspiller seg.

Det er godt gjort av en forfatter å klare å skrive så utrolig godt både for voksne, ungdom og barn! Det står det stor respekt av! Selv om jeg ikke er i direkte målgruppen for barne- og ungdomsseriene til Horst, så har jeg stor glede av bøkene, både alene og sammen med ungene jeg leser for eller hører på lydbøkene med.

For barn som vil ha noe spennende

To ganger i året gjennomfører Vest-Agder fylkesbibliotek og Kristiansand folkebibliotek barnebokmøter for bibliotekansatte i fylket. Deltagerne bidrar med dette til å holde seg selv og de andre deltagerne oppdatert når det gjelder barne- og ungdomslitteratur.
Gå til bloggen Vest-Agder leser barnebøker: http://barnebokmote.blogspot.no

Leste bøker 2017

• "Skolespøkelset" av Eldrid Johansen