Operasjon Helena

av (forfatter) og Johnny Brenna (forfatter).

Cappelen Damm 2013 Heftet

Dette er den første boka om Axel Th. Munthe og Tobben.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202408442

EAN 9788202408442

Serie Axel Th. Munthe og Tobben (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Det har gått unna denne våren og sommeren med to bøker som virkelig satte seg godt i sanseorganene mine, eller skal vi heller si nervesystemet mitt; først var det John W. Grow`s - den siste kontrakten - mordet som rystet en hel verden, - der man går inn i selve Palme-materien - ja, intet mindre. Boken var topp den, og jeg vil kanskje anmelde den senere. Men rart er det å se at ingen har prøvd seg på en anmeldelse av nettopp den boken, - solid og thriller-vellykket som den er

Så skulle det neste høydepunktet altså bli Mostue og Brenna`s Operasjon Helena. Her er forteller evnene noe en merker seg tidlig. Akkurat som en turn-utøver må kunne flere apparater i sin sport viser også denne duoen, synes jeg, at de klarer å turnere flere øvelser, - innenfor krim-sjangeren. Bokens hovedperson mestrer situasjoner som mange av leserne nok tenker er forbeholdt mennesker der adrenalin, reaksjonsevner, selvstendighet og stresskontroll (friske nerver) er gjennomgående tydeligheter, og der de, bl. a vår hovedperson, er selektert ut og plassert nettopp på den posten som han er til å matche arbeidsoppgavene som står i stil med deres antatt gode forutsetninger til å løse disse.

Men det blir liksom livet til vår hovedperson, som vi får så god nærkontakt med, som blir omdreingspunktet her. En mann som er i en livsfase der mye virker så sterkt og mange ganger så INTENST også. En mann i 40-årene og ennå videre utover tar seg selv gjerne i å lengselsfullt savne den livsfasen hovedpersonen vår er i.
Hendelser, personer.... rytmen og tempoet er fint-fint på plass ettersom vår hovedperson veksler mellom kollegaer på arbeidsplass, ute i felt, love og alenetid. Men motsetninger og friksjoner hører med, og vår hovedperson og det miljøet han er i blir med det bare klarere og sterkere for oss. Vi er med, og blir oppslukt. Vi er inne i universet der inne i Oslo, og er matt og mett når siste side leses, og tar gjerne mer skulle det komme mer. Sånn enkelt sagt! Det beste skussmål jeg kan gi, føler jeg, er når jeg sier og mener at dette kunne ha blitt en forrykende og severdig spenningsfilm bygd på nettopp dette materiale i fra Mostue og Brenna.

Man gjør sine feil her i livet. Noen lar seg rett og slett ikke rette opp. Kunsten består i å lære seg å leve med dem

Det slo Axel at tross overflatiske forskjeller, så er klodens byer overraskende like hverandre: overfylte, støyende og glorete, men med alle tenkelige fristelser innen rekkevidde.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

Greit å holde styr på det :)

• "Operasjon Hydra" av Sigbjørn Mostue
  • "Operasjon Hades" av Sigbjørn Mostue
  • "Operasjon Føniks" av Sigbjørn Mostue
  • "Hevnen tilhører meg - kriminalroman" av Asle Skredderberget
  • "Is - roman" av Bjørn Bottolvs
  • "Savnet" av Michael Katz Krefeld
  • "Nattredaktøren - kriminalroman" av H.C. Hanssen
  • "Brent" av Jane Casey
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Ingenmannsland" av David Baldacci
  • "Grand Marine" av Inger Marie Spange