Onkelmysteriet

av (forfatter) og Tina Soli (illustratør).

Piratforl. 2011 Innbundet

Bergljot, kalt Lotte, er ny på skolen. Alle syns hun er veldig rar, men de veit ikke at hun kan lese tankene deres. Hun blir venn med Wille, som har vært klassens hakkekylling. Han bor hos onkelen og tanta si mens mora er på sjukehus. Lotte og Wille oppdager at det foregår noe skummelt på onkelens gård, og sammen med Lottes fostermor Stina, legger de ei plan for å finne ut hva det er som foregår.

Lotte, som egentlig er døpt Bergljot, er ny på skolen. De andre synes hun er veldig underlig, og hun får ingen nye venner før hun blir kjent med Wille, en sjenert og ensom gutt som også er ny i klassen. Han bor på gården til onkelen sin mens mor er på sykehus. Lotte og Wille oppdager snart at det foregår mystiske ting, både på gården og i den lille byen like ved. Sammen begynner de å utforske mysteriet, og snart havner de i flere skumle og merkelige situasjoner. Lotte, Wille og onkelmysteriet er første bok i en planlagt serie. Bøkene vil være gjennomillustrerte kapittelbøker.

Forlag Piratforl.

• "Rosas buss" av Fabrizio Silei
  • "Revolvergutten" av Arne Svingen
  • "Ute av tiden" av Arne Berggren
  • "Litt av en plan!" av Arne Svingen
  • "Førstemann som pissa på månen - basert på en sann historie og noen løse rykter" av Endre Lund Eriksen
  • "Solkongen" av Lars Joachim Grimstad
  • "Den sommeren pappa ble homo" av Endre Lund Eriksen