Onkel Wolfram

minner fra en kjemisk barndom

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Oliver Sacks' oppvekst i London under krigen er preget av onkelens kjemiske laboratorium, der lille Oliver blir innviet i en magisk verden av stoffer og metaller. Onkel Dave kalles onkel Wolfram, fordi han er så begeistret for metallet wolfram, det hardeste og tøffeste av dem alle. Oliver, som har mellomnavnet Wolf, føler seg snart også beslektet med dette metallet, og et bånd blir knyttet mellom metallet, onkelen og ham selv. Den indre verden i laboratoriet synes å være knyttet sammen med den ytre - når en bombe en dag eksploderer i nærheten, og onkelen forteller om metallene og eksplosjonskraften, blir dette ekstra tydelig.

Oliver Sacks er professor i klinisk nevrologi og en kjent populærvitenskapelig forfatter. Med boken Mannen som forvekslet kona med en hatt fikk han sitt gjennombrudd også i Norge, fulgt av bøker som En antropolog på Mars og De fargeblindes øy.
Oliver Sacks' oppvekst i London under krigen er preget av onkelens kjemiske laboratorium, der lille Oliver blir innviet i en magisk verden av stoffer og metaller. Den indre verden i laboratoriet synes å være knyttet til den ytre - når en bombe en dag eksploderer i nærheten, og onkelen forteller om metallene og eksplosjonskraften, blir dette ekstra tydelig.
Onkel Wolfram er en nydelig barndomsskildring og en usedvanlig selvbiografi, som knytter krigen, vitenskapen og barndommen sammen i en velkomponert helhet.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006