Onkel Toms hytte, eller Livet blant de elendige

av (forfatter) og Kurt Narvesen (oversetter).

Transit 2012 E-bok

Herren til Tom kommer i økonomiske problemer og selger Tom til den grusomme slavehandleren Haley. Elisas sønn blir også solgt, og i sin fortvilelse rømmer Elisa med barnet om natten. Det blir en flukt på liv og død. Dette er en klassisk bok om slaveriet i USA.

Et enestående verk! For første gang på 125 år foreligger Onkel Toms hytte i komplett oversettelse på norsk. Romanen, som for første gang ble utgitt i USA i 1852, er et sterkt eksempel på hvordan skjønnlitteratur kan være med på å forandre et helt samfunn. At 300 000 eksemplarer av boken ble revet bort i løpet av det første året, skyldtes ikke ene og alene at leserne her ble presentert for en spennende historie; vel så viktig - om ikke viktigere - var Stowes politiske og kristenhumanistiske budskap: Sett slavene fri! Stowe hadde særdeles gode kunnskaper om slavenes kår, hun visste hvordan slavehandelen foregikk, og hun forstod at noe måtte gjøres for å vekke den hvite delen av befolkningen. - Og hun lyktes. Fortellingen om Onkel Tom gjorde en forskjell, og ved borgerkrigens slutt skal Abraham Lincoln ha uttalt at romanen hadde vært en svært viktig inspirasjonskilde for kampen mot slaveriet. På sett og vis er romanen like aktuell i dag som den var på 1850-tallet. Hvordan behandler Vesten flyktninger og såkalt papirløse? Hvem er vår tids Onkel Tom, og hva kan vi lære av hans historie?

Forlag Transit

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted USA

Dette eksemplaret av boken forteller også litt om forfatteren, den mottakelsen hun fikk, hvordan boken var skrevet (som føljetong, og altså publisert før den var avsluttet) og hvilken historisk påvirkningskraft boken har hatt. Det er med ærefrykt jeg leser den - det er rart å holde en bok i hendene som har vært med på å forandre historien.

Stowe har etter min mening et veldig skarpt blikk på menneskene rundt seg, og minner meg på den måten om en av mine yndlingsforfattere - Mark Twain. Nå leser jeg den oversatte utgaven, hadde opprinnelig tenkt å lese den på engelsk, men jeg skal dele den boken med døtrene mine så da ble det norsk. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg hadde mestret å lese all dialekten, så det er kanskje like greit. Det jeg syns er aller best skrevet i boken er dialogene og personskildringene - selv falt jeg helt for Marie St.Claire, jeg har truffet så mange mennesker av den typen at karikaturen var treffende og gjenkjennende å lese om.

Jeg er nok for gammel til å lese boken helt uhildet, for jeg kjenner at jeg reagerer på karakterer som Tom. Går det virkelig an å være så god? Jesus selv hadde mer støtte og temperament enn ham. Men det er mest sannsynlig alderen min - jeg er blitt for gammel til å tro på det absolutt onde og gode i menneskene.

Og så er det historiene - med tanke på hvordan boken er skrevet så synes jeg den fremstår som en veldig helhetlig historie. Alle historiene i boken er forskjellige, men de danner samme budskap: Slavene er mennesker og slaveriet er umenneskelig. Historiene er også virkelig spennende - som jeg har nevnt tidligere gjør teknikken med flere paralelle historier og personer at man aldri vet hva som skjer, og her ånder man i frykt for hvem som skal overleve eller ikke. En pageturner!

Øyekroken blir våt, som regel allerede ved synet av ordene på første side. Hver gang. Noen bøker fortsetter å røre oss. Og godt er det.

dette er de klasikerne jeg lese skal lese og har lest fra trine ( jeg er 12 år

Bøker som har gjort noe med meg. Bøker som har vekt mye følelser og mange tanker. Bøker jeg trenger litt tid på å fordøye og som sitter som støpt på minnet....

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

• "Tom Sawyer" av Samuel Langhorne Clemens
  • "Veien til Agra" av Aimée Sommerfelt
  • "Den siste mohikaner - en beretning fra 1757" av James Fenimore Cooper
  • "Den rutete kokeboken - basiskokebok med over 1500 oppskrifter for store og små husholdninger" av Ingrid Espelid Hovig
  • "Jungelboken" av Rudyard Kipling
  • "Heidis lære- og vandreår - roman" av Johanna Spyri