Onkel Petros og Goldbachs formodning

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Pax 2001 Innbundet

Tilsynelatende er onkel Petros en gammel, litt forvirret mann som pusler i hagen sin i en forstad i Aten, men nevøen oppdager at onkelen en gang var en begavet matematiker. Onkel Petros ville løse den berømte Goldbachs problem, som sier at ethvert liketall kan skrives som summen av to primtall.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2001

Serie Tall og tanke

Omtalt sted Athen

"Ethvert menneske har rett til å utsette seg for en hvilken som helst skuffelse det måtte ønske," sa han ivrig.

Suksess her i livet må måles ut fra de målene man har satt seg selv.

"Matematikere," fortsatte han, "finner samme fornøyelser i sine studier som sjakkspilleren finner i sjakk. Psykologisk sett ligner en matematiker mest på en poet eller en komponist, med andre ord på en som er opptatt av å skape skjønnhet og å søke etter harmoni og fullkommnenhet. Han er den direkte motpol til praktikeren, ingeniøren, politikeren eller ..." - han stanset et øyeblikk for å finne noe enda mer vederstyggelig på sin verdiskala - "ja, forretningsmannen."