One night in winter

2014 Heftet

If your children were forced to testify against you, what terrible secrets would they reveal? Moscow 1945. As Stalin and his courtiers celebrate victory over Hitler, shots ring out. On a nearby bridge, a teenage boy and girl lie dead. But this is no ordinary tragedy and these are no ordinary teenagers, but the children of Russia's most important leaders who attend the most exclusive school in Moscow. Is it murder? A suicide pact? Or a conspiracy against the state? Directed by Stalin himself, an investigation begins as children are arrested and forced to testify against their friends - and their parents. This terrifying witch-hunt soon unveils illicit love affairs and family secrets in a hidden world where the smallest mistakes will be punished with death.

Utgivelsesår 2014

Serie Moskva-trilogien (2)

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Moskva

Året er 1945, stedet er Moskva. På Stalins eliteskole, går det nesten utelukkende elever av foreldre nært knyttet til landets leder. Unntaket er Andreij. Faren hans er en folkefiende, som fremdeles er fengslet. Allikevel har Andreij på mystisk vis fått innpass ved skolen. Han blir raskt kjent med elevene med eliteforeldre. De har startet en slags hemmelig gruppe som priser dikteren Pusjkin.
Etter paraden, der Stalin feirer seieren over Hitler, skal alle ungdommene møtes på en bro like ved. To skudd høres, og to av ungdommene ligger døde igjen på bakken. Er det en selvmordspakt, et attentat, eller konspirasjon mot staten?
Stalin starter etterforskning, og ungdommene må i ilden. Klarer de å vitne mot sine egne, eller velger de døden?

Boken er basert på historiske hendelser. Rystende om hva et regime gjør med folket, også høytstående og privilegerte.

Her var det mange navn å holde styr på! Boka handler om hva som skjer etter at to studenter på mystisk vis blir skutt på åpen gate i seiersdagenne i 1945. Stalin styrer fortsatt med jernhånd og ingen kan stole på noen. Dette er en fortelling om forbudt kjærlighet, et regime som kan følge med på alt du foretar deg, ved hjelp av spioner og observatører i hver en krik og kampen for å verne om de du elsker.

Veldig engasjerende.

• "Det falne landet" av Patrick Flanery
  • "Bak din rygg" av Ruta Sepetys
  • "Åkeren" av Dola De Jong
  • "Gledens kunst" av Goliarda Sapienza
  • "Unn fra Stjernesteinene - en roman fra det gamle Grønland" av Hanne Marie Svendsen