Ondskap

de henrettede i Norge 1815-1876

Schibsted 2009 Innbundet

Boken tar for seg 36 kriminalsaker som endte med dødsdom og eksekusjon for 44 personer. De fleste som ble henrettede var fra lavere sosiale lag og mange av ugjerningen hadde et bakteppe av sykdom, nød, knivslagsmål, pengebegjær, løsunger og fyll. Forfatteren gir et innblikk i motivene, detaljer om drapene, etterforskningen, og rettssakene.

I denne illustrerte boken får vi høre historien om 39 kriminalsaker fra 1800-tallet som endte med dødsdom og eksekusjon. Sørnes tegner et bilde av et Norge som er lite kjent fra før. Ved hjelp av studier av rettsdokumenter og avisartikler, har forfatteren rekonstruert begivenhetene som førte fem kvinner og 39 menn til retterstedet. Det dreier seg om mennesker fra de laveste sosiale lag - husmenn, stimenn og løsarbeidere. Vi får innblikk i miljøer preget av den dypeste fattigdom. Ugjerningene har et bakteppe av sykdom og nød, knivslagsmål, pengebegjær, løsunger og fyll. Boken gir oss innblikk i motivene bak ugjerningene, grufulle detaljer om drapene, etterforskningen, rettssakene og vitnemålene. Den følger de dømte til retterstedet og overværer halshuggingen. Her rapporteres det om delinkventenes siste ord så vel som skarpretternes og publikums reaksjoner.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Norge

Ved siden av gudstjenesten på søndag var fyll, sex, sladder og slagsmål den underholdningen man fikk, enten som deltaker eller tilskuer.

Både forbryterne, deres ofre og tilskuere er i bunn og grunn de samme som i dag. Det samfunet de levde i, var derimot så forskjellig fra vårt at det kunne vært det sunkne Atlantis.

Peder visste ikke noe om hverken den gamle straffeloven eller den nye. Han leste ikke aviser; han kunne ikke lese. Han kunne egentlig ikke snakke norsk flytende heller. Han var same. Han var lulesame, "den forsømte folkestamme" i Norge. Født den 6. februar 1816 i Foldens prestegjeld - Den nåværende Sørfold kommune i Nordland - kom han inn i en særdeles usæl familie. Hans far var en av de samene som var med på å fyre opp under de fordommer etniske nordmenn har mot den finsk-ugriske befolknings forhold til sprit: "I sine Forældres Huus havde han i Faderens Drikfældighed et slet Exempel for sig og hans Opdragelse blev aldeles forsømt." Denne faren, Lars Pedersen, fremstår dog i den den store sammenhengen kun som et av de vanlige forfyllede vrak som den kriminelle norgeshistorien er så rik på. Det at han var same, ser ut til å ha spilt mindre rolle enn at han var fyllik. Som om ikke denne byrden var nok, var Peder både tunghørt og stam. Å gå over fra samisk språk til norsk under slike forhold med både hørsels- og taledefekt kan ikke ha vært lett; den sløvlende alkoholiserte faren har neppe vært noen stor rollemodell enn si talepedagog. Dette var sosial elendighet på starten av. Låghalt var han også.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Oppdateres fortløpende. Har som mål å lese minst 90 bøker i år, og logger alle i denne listen og en egen kategori på siden min.

Her legger jeg til fortløpende de andre bøkene jeg leser i 2016 som IKKE er med i leseutfordringen i leserekkefølge. Legger til i begynnelsen av hver måned de jeg regner med å lese, + pluss alle bibliotekbøker jeg til en hver tid har hjemme. Nå på starten av året går det i Det Ukjente bøker og sällsamheter.

• "Uten nåde - de henrettede i Norge 1783-1814" av Torgrim Sørnes
  • "Varulver - blodtørstige menneskedyr og hårete filmhelter" av Jan Ingar Thon
  • "Ved porten til helvete - trolldomsprosessene i Finnmark" av Rune Blix Hagen
  • "Min historie" av Frid Ingulstad
  • "Flukten over fjellet" av Willy Ustad
  • "Hevnerens håndbok - lærebok i gjengjeldelsens edle kunst" av Olav Viksmo Slettan
  • "Romvesener - fredselskere, kidnappere og forførere" av Georg M. Rønnevig
  • "Barndom i Norge - gjennom tusen år" av Ørnulf Hodne
  • "Demoner - besettende djevler og andre ondskapsfulle vesen" av Asbjørn Dyrendal
  • "Krigen på 200 sider - Norge under annen verdenskrig" av Frank Aarebrot
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske
  • "Nisser - fra helgen til sinnatagg" av Ane Ohrvik