Omtrent på størrelse med universet

en slektsfortelling

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2016 E-bok

I Omtrent på størrelse med universet er vi tilbake i Stefánssons slående litterære univers. Boken er en frittstående fortsettelse av fjorårets roman Fiskene har ingen føtter, og fullfører historien om en islandsk families liv gjennom de siste hundre årene i Keflavík.

Da Ari vender tilbake, må han konfrontere sin egen historie på Island: oppveksten i Keflavík, forholdet til foreldrene, ekteskapet som havarerte. Samtidig forteller romanen oss om forfedrene hans: besteforeldrene som bygger seg et liv i et fattig fiskevær ved havet i mellomkrigsårene, foreldrene som flytter til Keflavík, og militærbasen der i årene etter krigen.

Romanen synliggjør de enorme kontrastene som preger det siste hundreårets historie på sagaøya, og tegner et levende og sammensatt bilde av framveksten av det moderne Island. Samtidig avdekker den tilværelsens ekko og repetisjoner, og viser oss hvordan sorgen og håpet fletter generasjonene sammen. Omtrent på størrelse med universet er en roman om kjærlighet og død. Men det er også en roman om svik, om utroskap og umulige lengsler.

Jón Kalman Stefánsson har det siste tiåret markert seg som en av Islands fremste moderne forfattere, og er høyt elsket for sine intense og lysende vakre romaner. Trilogien om Gutten ble hans store gjennombrudd internasjonalt - oversatt til 25 språk, hyllet av kritikerne og en publikumssuksess både her i Norge og i Europa ellers.

Forlag Press

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Island

For en forfatter Stefansson er! Han har vært nominert til Nordisk Råds litteraturpris og nå burde han få den. Han skriver så poetisk og vakkert og hver setning er til å dvele ved. Det hoppes en del i tid i boka, men ham balanserer det hårfint så man ikke blir forvirret. Det er som forfatteren leker seg gjennom innholdet og her er en fin blanding av humor og alvor.

Og hvorfor forvandler kjærligheten seg til en vane som gir mennesket trygghet fremfor lykke?

Fra kjærligheten er veien til lykke og til ulykke nøyaktig like lang.

Alle var så opptatt av eget liv at ingen hadde tid eller interesse for å prøve å forandre verden.

Vil du ha kaffe? spurte Jacob, og Ari svarte automatisk ja, selv om han ikke hadde lyst på kaffe, og sist av alt hos Jacob, som pleier å helle opp en så tynn blanding at man kan se til bunns i koppen- mennesket skal kunne se til bunns i sitt eget liv, men ikke i kaffekoppen sin

Er ikke dette forresten noe dere diktere burde hjelpe oss med - og kanskje forklare, ja, sånn i forbifarten, hvorfor det er så vanskelig for mennesker å være lykkelige; jeg mener, hva skal vi med diktere hvis de ikke kan hjelpe oss å leve?

• "Gul ubåt - roman" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Fiskene har ingen føtter - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Kvikksand - en alvorlig historie om gleden ved livet" av Henning Mankell
  • "Ditt fravær er mørke" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Lempi" av Minna Rytisalo
  • "Romanene om Keflavik" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Brødre - roman" av Erling E. Guldbrandsen
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Stjernenes knitring" av Jón Kalman Stefánsson