Om utregning av romfang

II

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Forlaget Press 2023 Innbundet

Tara Selter er etter en kort reise blitt fanget i den attende november, som nå har gjentatt seg i 368 dager. Hun er vendt tilbake til Paris i håp om at ting vil normalisere seg etter et år. Men tiden står fortsatt stille. Tara savner variasjon, hun savner skiftende årstider, hun er lei den samme grå novemberdag som gjentar seg. Derfor legger hun ut på reiser i Europa for å oppleve vinter, vår og sommer. Til slutt ender hun opp i Düsseldorf, hvor hun gjør en oppdagelse som kan snu opp ned på alt.

De tre første bøkene i Solvej Balles hyllede verk Om utregning av romfang vant i 2022 den meget prestisjefulle Nordiske råds litteraturpris. Det er planlagt i alt sju bøker.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2023

Serie Om utregning av romfang (2)

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 2022

Solvej Balle skriver veldig godt og denne er i likhet med den første boken innpakket i trivielle gjøremål,litt på samme måte som Helle Helle gjør det og deler av boken var veldig «Helle-Helle-isk» om jeg skal bruke det uttrykket. Reisene rundt i Europa og tidsreisene gjorde denne boken noe mindre klaustrofobisk enn den forrige boken. Den er også til tider ganske spennende for det ligger liksom noe under og ulmer, ikke som en krim men som at det kan skje en overraskelse underveis. Gitt det er tydelig merket underveis hvilken dag vi befinner oss i til enhver tid så kan romanen ligne litt på dagboknotater, noe som fungerer veldig godt med denne type roman. Underveis i lesingen undret jeg meg over hvordan forfatteren skal finne stoff til ytterligere fem bøker i serien, men det var ingen grunn til «bekymring» fra min side for på de siste sidene mer enn hinter forfatteren om en ytterligere dimensjon og det er for meg å håpe at den tredje boken snart er ferdig oversatt til norsk. Sci-fi er jo egentlig ikke helt min greie men denne serien har jeg virkelig falt for og jeg ser veldig frem til fortsettelsen.

Bok 2 av 7 er like god som den første boken i serien. Et imponerende prosjekt forfatteren har satt i gang.
Hele omtalen kan leses her.

Glad jeg fortsatte selv om første bok ikke tok meg helt med storm. Denne boka er bedre synes jeg, ikke fullt så klaustrofobisk. Vakre skildringer av årstidene bl.a.

BOKOMTALE: Om utregning av romfang 2 av Solvej Balle. Leseeksemplar fra Press

Tara Selter henger fortsatt igjen i den attende november. Hver eneste dag som hun våkner opplever hun den samme dagen, mens for alle andre er det første versjon av dagen, og det som skjedde i Taras versjon er slettet fra hukommelsen deres.

Artig idé, og kreativt, men kunne ønsket meg en avslutning i neste bok :)
Les hele omtalen min her

• "Om utregning av romfang - III" av Solvej Balle
  • "Dette er G - roman" av Inghill Johansen