Om Ukraina

fra Veien til ufrihet

av (forfatter) og John Grande (oversetter).

Press 2022 Heftet

Hva er den historiske bakgrunnen for krigen i Ukraina? Hvordan inngår invasjonen i Putins politiske planer? Og hvor går veien videre?

I Veien til ufrihet (2018) leverte den amerikanske historikeren Timothy Snyder en rystende fremstilling av Vladimir Putins ideologiske prosjekt, og hans taktikk for å undergrave frie valg og demokratiske institusjoner i USA og Europa. Snyders spådommer har siden vist seg å være skremmende riktige. Denne boka samler kapitlene om Ukraina fra Veien til ufrihet i tillegg til et par nyere tekster fra Snyder, og gir et unikt rammeverk for å forstå både den brutale invasjonen, Putin-regimets politiske tenkning, og den ukrainske frihetskampen.

Forlag Press

Utgivelsesår 2022

Omtalt sted Ukraina

Omtalt person Timothy Snyder

Interresant tema, men utfordrende å lese som en løsrevet del av den opprinnelige boka.

Fyndordet om at alle saker har to sider, er fornuftig så lenge begge sider aksepterer at det finnes fakta om verden, og så lenge de tolker de samme faktaene. Putins strategi basert på utroverdig benektbarhet utnyttet denne praksisen samtidig som han brøt ned grunnlaget den hvilte på. Han inntok en stilling på den ene siden av saken samtidig som han gjorde narr av faktagrunnlaget. «Jeg lyver åpenlyst, og vi er begge klar over det» er ikke en side av saken. Det er en felle.

Det autoritære samfunn begynner når vi ikke lenger ser forskjell på det som er sant, og det som tiltaler oss.

Slik Antjufejev så det, var Ukraina «en stat i oppløsning. Akkurat som USA.» Det var både ønskelig og uunngåelig at USA skulle bli tilintetgjort. «Hvis verden ble frelst fra demoniske konstruksjoner som USA, ville livet bli enklere for alle andre. Og en vakker dag kommer det til å skje.»

Forrige gang Russland invaderte Ukraina, var de forbløffende gode til å vinne kampen om nyhetene. Kampen om territoriet lyktes de ikke like godt med. Krim-halvøya, der Russland allerede hadde marinebaser, ble raskt okkupert av regulære russiske styrker uten kjennetegn.

• "Amerikansk karmageddon - tanker om mitt fordømte fedreland" av Thomas Seltzer
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Mønsteret rakner" av Chinua Achebe
  • "Farvel til Eddy Bellegueule" av Édouard Louis
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Oliver Twist, eller En fattiggutts liv og levnet" av Charles Dickens
  • "Fugletribunalet - roman" av Agnes Ravatn